10 maart 2006

Duizend stemmen winst in de Binnenstad!

De PvdA in de binnenstad weerstond een forse aanval van de SP en wist afstand te nemen van directe concurrenten VVD en Groen Links. Ten opzichte van 2002 trok ze fors meer stemmen, van 7929 naar 8930 stemmen. Daarmee is ze op afstand de grootste partij in de binnenstad. Ook hier geldt dat de peilingen iedereen op het verkeerde been hebben gezet. Een week voor de verkiezingen berichtte AT5 nog dat de VVD de grootste zou worden. Reden voor de afdeling Binnenstad om de laatste dagen alles uit de kast te trekken: 15.000 laatste dagfolders werden verspreid, plus 15.000 eigen anti-Dekker ansichtkaarten. Tot op de verkiezingsdag werd gefolderd en in rode bolwerken als de Jordaan, gingen kandidaten van deur tot deur om te vragen of mensen al hadden gestemd.

Magisch moment
Na alle peilingen gingen de stadsdeelkandidaten gespannen naar de eigen uitslagavond, in de Stopera in de foyer van de raadszaal. Er viel een doodse stilte toen huidig stadsdeelvoorzitter Anne Lize van der Stoel een tussenstand presenteerde ( 50% van de stemmen geteld). Grote ontlading: de PvdA ging riant aan kop. Vlak daarna verscheen Job Cohen op een groot beeldscherm en meldde de tussenstand voor de hele stad. Doodse stilte. Een magisch moment.

Riante overwinning
Lijsttrekker Els Iping kreeg het even te kwaad, vier jaar geleden liep ze de koppositie mis op 40 stemmen, nu, na vier jaar ploeteren stevende de PvdA ook in de binnenstad af op een riante overwinning. Tegen elven kwam de bevestiging: in de schaduw van de orkaan Bos-Asscher-Aboutaleb hadden ook de binnenstedelingen een aardig portie stemmen bij elkaar gesprokkeld. Volgens de voorlopige uitslag krijgt de PvdA zeven zetels, met kans op een restzetel.

Geen voet aan grond voor anti-deelraadpartij
Voor het stadsdeel zelf was het ook een gedenkwaardige uitslag: 56,5% van de binnenstadsbewoners bracht zijn stem uit voor ’s lands meest besproken bestuursorgaan (en niet altijd even vleiend). Dat is een stijging van 4,7%. Anti-deelraadpartij Opheffen.Nu kreeg slechts 4,9% van de stemmen, goed voor één zetel. De SP maakte een mooi debuut door met vijf zetels in de deelraad te komen. Twintig van de negenentwintig zetels worden nu ingenomen door linkse partijen.

PvdA-stemmers: Bedankt!

Ons volgende doelwit: de plannen van Dekker. Weg ermee!