26 januari 2006

Diverse resultaten en voorstellen op het gebied van…

Cultuur
– Het Stedelijk Museum kan dankzij wethouder Hannah Belliot met steun van de gemeenteraad nu worden verbouwd en uitgebreid; de financiering is rond.
– Met Joop van de Ende zijn overeenkomsten gesloten over een Theater aan de Zuidas en het opknappen van Nieuwe De La Mar en het Bellevue.
– Het Muziekgebouw aan t IJ en de renovatie van Carré zijn af en de vlakke vloer van de Stadsschouwburg worden binnenkort opgeleverd.
– Mede op aandringen van de PvdA is er extra geld vrij gemaakt om cultuureducatie goed te regelen.
– Huis voor de Dans, 2 miljoen euro, dec. 2002 (klik hier)

Notities:
Tussen wal en schip: Kleine buurttheaters (september 2004)

Emancipatie en integratie
– Oudkomers hebben meer mogelijkheden gekregen om (beter) Nederlands te leren. In samenwerking met bedrijven die op zoek zijn naar mensen wordt mensen die de Nederlandse taal nog niet voldoende beheersen de kans geboden om werken en leren te combineren.
– De positie van vrouwen staat weer op de politieke agenda. Onderwerpen als de begeleiding van tienermoeders, prostitutiebeleid en bestrijding van vrouwenbesnijdenis zijn met succes onder de aandacht gebracht. Ook voor de Loverboys-problematiek werd structureel aandacht gevraagd. Onder meer als gevolg van PvdA-initiatieven is meer geld uitgetrokken voor de vrouwen en meiden in kwetsbare posities.
– De PvdA-fractie organiseerde in september 2005 een goed bezochte conferentie over homobeleid in het onderwijs.

Zorg en welzijn
– Het basispakket voor ouderen is in nauwe samenwerking tussen stad en stadsdelen uitgebouwd.
– Het stimuleringsfonds gehandicapten, dat bijdraagt aan toegankelijkheid van openbare gebouwen voor de gehandicapten, is met steun van de PvdA in stand gehouden.
– Er is meer geld uitgetrokken voor de bevordering van de mobiliteit van gehandicapten.
– Zie ook PvdA-notitie Vrije toegang (oktober 2003)

Notities:

Onderwijs en jeugd (0-23)
– Voor onderwijshuisvesting is structureel extra geld uitgetrokken. Extra geld is er uitgetrokken voor verbering van de inventaris van VMBO-scholen.
– Er komt een onderwijsinformatiepunt, waar ouders met vragen over het Amsterdamse onderwijs terecht kunnen.
– Er is een gemeentelijke onderwijshuisvestings-regisseur gekomen, die ervoor moet zorgen dat wanneer er geld is voor nieuwe scholen, deze ook snel worden gebouwd.
– Jongeren zelf worden meer betrokken bij de ontwikkeling van jongerenbeleid, onder meer via het nieuw opgerichte jeugdparticipatieplatform Jongeren Actief voor Amsterdam (www.jongamsterdam.nl). Zij slagen er in om met hun activiteiten duizenden jongeren en scholieren aan zich te binden.
– Voor de jeugd is een speciale subsidieverordening tot stand gekomen, zodat jongeren met goede ideeën financiële ondersteuning kunnen krijgen om ze te realiseren.

Notities:

Sport, recreatie, groen en milieu
– Dankzij de aandacht voor jongeren door het programma Jeugdsport in Beweging is in de armere stadsdelen het aantal leerlingen dat sport en/of lid is van een sportvereniging gestegen. PvdA-
amendement,
december 2003:
– Er is een betere afstemming gekomen tussen topsportevenementen in de stad en de breedtesportbeoefening van de Amsterdammers.
– Er zijn meer sportvoorzieningen gekomen, waaronder een sporthal in Westpoort.
– Het schaaktoernooi is terug in Amsterdam.
– Bij het Structuurplan heeft de PvdA zich sterk gemaakt voor behoud van volkstuincomplexen en sportvelden. (Zie raadsbehandeling 2003:)
– Het GVB heeft op initiatief van de PvdA als proef drie brandstofcelbussen in gebruik genomen: een voorbeeldproject voor duurzame ontwikkeling.
– Op voorstel van de PvdA is een toetsingscommissie ingesteld die moet voorkomen dat onnodig in de hoofdgroenstructuur wordt gebouwd (juni ’02)

Stedelijke ontwikkeling: wonen, ruimtelijke ordening en grondpolitiek
– De bouwproductie is gestegen van 2500 woningen per jaar naar 5000. De afgesproken 16.000 woningen in vier jaar zijn gebouwd of in aanbouw. Dit komt mede door de PvdA- nota’s in de gemeenteraad: Blijven Bouwen; het 5000 woningenplan; en Van Koop naar Huur. Het PvdA-plan voor de bouw van betaalbare koopwoningen (woningen in maatschappelijk gebonden eigendom) is door gemeenteraad aangenomen. (Kijk bij overzicht notities)
– Zoals beloofd hebben we gemiddeld 30% sociale huurwoningen gerealiseerd in de nieuwbouw in de stad en ook in de 30% op de grote locaties zijn we geslaagd.
– De PvdA heeft het voortouw genomen in de oprichting van het comité Stop Dekker! tegen de huurliberaliseringsplannen en de afbraak van de huurbescherming door minister Dekker. Er moeten voldoende betaalbare huurwoningen en bedrijfsruimtes blijven in Amsterdam.
– Op voorstel van de PvdA heeft de gemeenteraad besloten de huurdersvereniging en de belangenbehartiger van de woningzoekenden meer subsidie te geven.
– Duizenden tijdelijke studentenwoningen zijn gebouwd en honderden definitieve. De woningen worden met een campuscontract verhuurd en komen daardoor weer beschikbaar na afstuderen.
– De strijd tegen illegale verhuur is geïntensiveerd en de eerste successen worden zichtbaar.
– In de herstructurering wordt het bouwtempo bepaald door de uitplaatsingsmogelijkheden. Huurders kunnen nu ook met voorrang terecht in de omliggende gemeenten.
– In het Structuurplan zijn op voorstel van de PvdA mogelijke nieuwe bouwlocaties als Overamstel (amendement Visie Overamstel, verslag Raad:) en het Marine-etablissement opgenomen, waardoor sportparken en volkstuinparken behouden blijven en niet bebouwd hoeven worden.
– In het Structuurplan is ook vastgelegd dat IJburg niet verder wordt uitgebreid. Het IJmeer wordt niet verder bebouwd na de voltooiing van IJburg. De milieucompensatieprojecten zijn volledig uitgevoerd.
– Het erfpachtstelsel is op onderdelen aangepast en verbeterd, maar het principe van alle grond uitgeven in voortdurende erfpacht is volledig overeind gebleven.
– De door de PvdA gesteunde variant voor de A6-A9, de Uitweg, is overgenomen door het ROA en de gemeente. (voorkeursvariant Uitweg) (tweede OV-verbinding Amsterdam – Almere)

Verkeer en infrastructuur

Verbetering openbaar vervoer

– Er is een onderzoek ingesteld naar de veiligheid en kosten voor de gemeente van de Combino-tram. (rapport commissie inmiddels vastgesteld – zie www.amsterdam.nl)

– Tram10 rijdt nu naar het KNSM-eiland, tram 16 naar het VU Medisch Centrum en de IJtram is opgeleverd. De Noord-Zuidlijn is in aanleg.
– Mede dankzij de PvdA kwam er een onafhankelijk onderzoek naar de financiën en organisatie van de Noord-Zuidlijn (klik hier) en er wordt gewerkt aan verdere ontwikkeling van de plannen, bijvoorbeeld met een voorstel voor de inrichting van openbare ruimte boven het tracé.
– De overeenkomst die we hebben gesloten met het GVB was succesvol; de 31 miljoen kostenbesparing is ingezet voor de reiziger. Als resultaat kon de dienstverlening op peil blijven ondanks de rijksbezuinigingen. GVB kan door lobby in Den Haag in ieder geval tot 2012 één bedrijf blijven.

– Tram lijn 5 blijft ook in de komende jaren rijden naar Amstelveen
– Initiatief genomen tot de Opstapper, nu de meest gewaardeerde openbaar vervoersvoorziening
– Op ons initiatief wordt een proef gehouden met verwarmde tramhalte bij de nieuwe IJtram om comfort halte- plaatsen te verbeteren
– OV haltes horen dicht bij ingang ouderencentra en ziekenhuizen te liggen: er door onze inzet een nieuwe halte bij Slotervaart- en Antonie van Leeuwenhoek ziekenhuis
– Er zitten conducteurs op alle nieuwe trams
– Mede op initiatief van de PvdA doen we mee aan het grootste Europese experiment met openbaar vervoer zonder uitlaatgassen en geluidshinder: drie jaar geleden is een succesvolle proef met waterstofbrandstofcel bussen gestart in Amsterdam Noord, die nu voor een tweede fase wordt voortgezet.

Verbetering verkeersveiligheid
– De verkeersveiligheid is verbeterd, bijvoorbeeld door onze voorstellen om de zogeheten black spots versneld aan te pakken. De route Weesperstraat/Wibaut-as is in uitvoering en de ergste black spot, het Mr Visserplein, wordt nog deze periode aangepakt. De doelstelling van 25 % minder verkeersslachtoffers in 2010 vergeleken met 2000 lijkt te worden gehaald.

– Op alle bussen van GVB zitten nu dode hoekspiegels en opstelvakken voor fietsers bij stoplichten worden aangelegd waar het kan.

Stimuleren van het fiets- en voetgangersverkeer
– In overleg met de Tweede Kamerfractie wordt landelijk beleid ontwikkeld om fietsendiefstal tegen te gaan, onder meer door invoering van een fietsregistratiesysteem en bijvoorbeeld door inbouw van chips. De Amsterdamse pilot is inmiddels gestart.

– Kwaliteitsverbetering en afmaken hoofdnet fiets is in volle gang

– Op voorstel van de PvdA is 11 miljoen euro gereserveerd voor fietsenstallingen bij de haltes van de Noord-Zuidlijn

– Proef met automatische stallingen (fietstrommels) gestart

– Fiets mee in de IJtram

– Voetgangers en fietsers beter uit de voeten boven de Noord-Zuidlijn vanaf CS (de drukste voetgangersroute in Nederland), zonder obstakels door knip in autoroute voor Victoria hotel.

Notities:

Werk en inkomen, economische zaken, havens en luchthaven
– De reorganisatie van de Sociale Dienst heeft aan de wieg gestaan van de totstandkoming, zonder noemswaardig incident, van de nieuwe Dienst Werk en Inkomen.
– Armoede moet blijvend worden bestreden in Amsterdam Op voorstel van de PvdA wordt jaarlijks 14,8 miljoen extra ingezet voor extra armoedebeleid, ter compensatie van de rijksbezuinigingen.
– Dankzij de PvdA hebben nieuwe initiatieven de ruimte gekregen om de werkloosheid te bestrijden onder groepen die op grote afstand staan van de arbeidsmarkt. Daarnaast hebben we onder meer samen met GroenLinks (begroting 2005) gezorgd voor het behoud van een flink aantal gesubsidieerde banen (Melkert/ID-banen).
– We hebben extra geld beschikbaar gesteld voor het creëren van stageplekken in het MKB.
– Mede dankzij de PvdA is het Ondernemershuis Groot-Oost opgericht. Van de daar beschikbare hulp- en dienstverlening voor startende ondernemers wordt veel gebruik gemaakt.
– Voor startende ondernemers is ook een stimuleringsfonds ingesteld. Na enige aanpassingen loopt dit nu goed en wordt er gebruik van gemaakt.
– De PvdA heeft het probleem onder de aandacht gebracht dat sommige verhuurders van bedrijfspanden ondernemers duperen door hoge huren te vragen, geen onderhoud te plegen en oneigenlijk te pachten of te laten pachten. De gemeente moet ondernemers helpen meer inzicht te krijgen in winkelhuren en verbetering van de positie t.o.v. verhuurders stimuleren. (Zie ook notitie)
– De PvdA heeft een plan uitgevoerd om ondernemers en brancheverenigingen actief te betrekken bij de gemeentepolitiek. Door het instellen van de “Vitale raadscommissie EZ” komen raadsleden en ondernemers meer met elkaar in gesprek op locaties bij ondernemers in de stad.
– De PvdA heeft de afgelopen periode een groot havencongres georganiseerd, waaruit een hernieuwde visie is ontwikkeld op de haven als belangrijk internationaal distributie centrum.
– Op voorstel van de PvdA heeft de gemeenteraad uitgesproken dat Schiphol niet mag worden geprivatiseerd en dat Amsterdam zijn aandelen dus niet verkoopt.

Notities:

Bestuur en organisatie (burger-politiek, dienstverlening, ICT)
– Er is een burgerinitiatief met de mogelijkheid van een correctief referendum ingevoerd.
– Op initiatief van de PvdA fractie is raadsbreed gekozen voor innovatie van de stedelijke ict-infrastructuur. Binnen de raadsperiode is de opdracht in uitvoering genomen om alle adressen in Zeeburg en een deel van Oost-Watergraafsmeer (“Zeeburg Plus”) van een glasvezelaansluiting te voorzien. Daarmee heeft Amsterdam een stevige basis gelegd voor economische en sociale winst in de komende decennia.
– Na voorstellen van de PvdA fractie is het Collegeprogramma “De Burger Koning” vertaald in een door centrale stad en stadsdelen gezamenlijke aanstuurbare dienstverleningsvisie en ICT invulling. Een gezamenlijke service-center, Callcenter en andere concrete diensten zijn daarvan invullingen.
– Op aandringen van de PvdA fractie is veel meer aandacht besteed aan “Open Source” software. Hierdoor heeft Amsterdam web in a box niet alleen doorontwikkeld, maar ook aan het wereldwijde publiek domein teruggegeven, met bijbehorende imagowinst. Het product wordt inmiddels door een derde van alle gemeentelijke organisaties gebruikt, maar ook door vele organisaties elders in het land. Ook bij de introductie van stemmachines heeft de PvdA aandacht gevraagd voor ‘Open Source’-oplossingen en controleerbaarheid van het electronisch stemmen.