15 januari 2010

De Middelvinger van Saban

Saban B zit inderdaad in Turkije. De Telegraaf heeft hem opgespoord en hij blijkt met zijn bende een disco te runnen in een populaire Turkse badplaats. Saban B is veroordeeld voor een hele reeks walgelijke misdrijven. Voor al die misdrijven had hij een in mijn ogen veel te lage straf gekregen van 8 jaar. Hij heeft tientallen vrouwen gedwongen als prostituee te werken, onder andere op de wallen. In ons wallenproject 1012 gaat het juist om het voorkomen en bestrijden van dit soort misdaad. Saban heeft die vrouwen bedreigd en afschuwelijk mishandeld. Toen kreeg hij verlof. En is op zijn dooie akkertje naar Turkije gevlucht.

Het openbaar ministerie zegt dat ‘dit indruist tegen het rechtsgevoel’. Turkije levert niet uit dus dat was het dan. Dat lijkt me wel heel zacht uitgedrukt. Saban steekt een middelvinger op naar de Nederlandse overheid maar vooral naar zijn slachtoffers die zo moedig zijn geweest aangifte te doen en nu weer in angst moeten leven.

We kunnen het hier absoluut niet bij laten zitten. Justitie moet meer doen dan beschouwingen over het rechtsgevoel geven. Dat hadden ze moeten bedenken toen ze zijn verlof mogelijk maakten. Pak zijn geld af, lok hem Turkije uit, sluit een deal met de Turkse overheid , verzin iets: maar pak hem.