20 februari 2006

Campagnevoering revisited

12.00 uur bij de Amsterdam Arena. Rendez-vous voor het nieuwste concept van de PvdA in Amsterdam: vliegende campagnevoering. PvdA on tour, uitgevoerd door vrijwilligers uit alle stadsdelen. Van metro tot winkelcentrum, van kinderwagen tot het einde van lijn 54. Iedereen is benaderd met folders, gadgets, de Rode Krant en het populaire klaprozenzaad.

Het eerste wat opvalt, is de positieve houding van de groep. De vrijwilligers kennen elkaar nauwelijks, maar delen dezelfde mening over Amsterdam.

Mensen in de Bijlmer reageren positief op de PvdA. Dat betekent veel steunbetuiging en enthousiaste reacties op de vrijwilligers. De meesten geven aan op 7 maart hun stem uit te brengen op de PvdA. Anderen grijpen de verkiezingen aan om zich af te zetten tegen het huidige kabinet. “Mensen voelen zich onder Balkenende vergeten”, is een veelgehoorde klacht. “Samenhang en overzicht ontbreken” zegt een enkeling die geduldig zijn visie op de Bijlmer-problematiek uitlegt aan de vrijwilligers. Soms hoor je vergelijkingen tussen het kapsel van de premier en de gesteldheid van de Bijlmer – met een grote knipoog. Deze gesprekken zijn de andere kant van vliegende campagnevoering. Het team zet de PvdA in de Bijlmer op de kaart en probeert het gat tussen politiek en de burger te overbruggen.

Niet iedereen in de Bijlmer is tevreden over de PvdA. Vooral ouderen vragen om meer aandacht. Minder regelgeving en meer veiligheid op straat – naast sociale programma’s. Juist hier is ruimte voor verbetering. Want “sociale vooruitgang is onmogelijk zonder een gevoel van zekerheid of praktische uitvoerbaarheid”, is de boodschap die een bejaarde buurtbewoner kwijt wil. Het campagneteam kan hem geen ongelijk geven.

Vliegende campagnevoering werkt! Het betekent een benadering van een probleem dat groter is dan de Bijlmer. En het biedt meer dan een lokale aanpak. Tot en met 7 maart zal vliegende campagnevoering vaker plaatsvinden in Amsterdam. We hopen de stemmers ook op die plaatsen te zien. Niet alleen met klaprooszaad, maar vooral met een luisterend oor, de eerste stap naar overbrugging en verbetering.