4 januari 2006

Campagnebenodigdheden: van ballonnen tot politici

1)PvdA outfit en folders
Wil je snel iets organiseren, maar ontbreekt het materiaal? Bij het fractiebureau kun je veel campagne materiaal lenen: jasjes, shawls, petjes en posters zijn er te leen, tegen een borg van 25 euro. Ook zijn er natuurlijk allerlei gratis verkiezingsmaterialen, folders, PvdAMagazines en ballonnen, om uit te delen.

Bestellen kun je op: 020-5523477 (ma-do tussen 9.30-17.30). Vraag naar Gerda of Mirjam. NB. Bestel het wel een week voordat je het nodig hebt!

2) Enquêtes en flyers
Je kunt ook zelf materiaal maken: flyers, enquêteformulieren. Ook hier is in overleg met mensen uit de afdelingen en het fractiebureau veel mogelijk (bijvoorbeeld eenkleurige flyers laten drukken bij de repro op het stadhuis).

3)Telefoon en internet
Als je gebruik wilt maken van een computer, internet of telefoon vanwege je campagneactiviteit dan kan dit, na overleg, op het fractiebureau: 020-5523477 (ma-do tussen 9.30-17.30). Vraag naar Gerda of Mirjam.

4) Leuke & lekkere trekkers

• Kraampje: via of met hulp van de campagnecoördinatoren is dit meestal snel te regelen. Anders kan het misschien bij de PvdA-afdeling van een naburig stadsdeel, of via het stadsdeelkantoor of de plaatselijke markt. Informeer ook even of je een (markt/evenementen)vergunning moet vragen bij het stadsdeel. Of kijk op internet: www.amsterdam.nl, en dan naar “Loket Amsterdam”
  • Bakfiets: Er is een heuse “PvdA-bakfiets” van de afdeling Oud-Zuid. Contactpersoon is Arjen Videler: 06-50 450 467 of 020-670 83 71. Je kunt er ook een huren op verschillende plekken in de stad. De kosten bedragen vaak borg en ongeveer 25 euro voor een dagdeel. Voordeel is dat je hiervoor geen vergunning nodig hebt!
  • Rode dubbeldekker: Special Buses: 0299-653751 of via 06-51958094 (Mark). Kosten ongeveer euro 50,- per uur met chauffeur. Kan met en zonder stoelen.
  • Oliebollenkraam!!! Je kunt bij diverse kraameigenaren vragen of ze mee willen werken en afspraken maken, bijvoorbeeld: de PvdA betaalt een bepaald bedrag en vrijwilligers staan een uur in de kraam om gratis oliebollen uit te delen.
  • Koffie-/thee/chocolade kannen: zelf regelen of bij Major Tom: portable catering, Gildeweg 12, Nootdorp, zie www.majortom.nl Kosten zijn onbekend
  • Heliumballonnen (groot voor de sier, en klein voor de kinderen): Partijbureau aan de Herengracht 54. www.pvda.nl, of bel Willy Monnikendam: 020-5512155
  • Heliumflessen: B&B feestartikelen, Kinkerstraat 185, www.bbfeestartikelen.nl Tel. 020-6122446. Kosten: middenmaat voor 500 ballonnen: 99 euro. Borg: 100 euro per keer. 2 dagen van tevoren telefonisch bestellen. Ophalen tussen 9 en 18 uur, retour: binnen 1 week.
  • Rozen kan je aanschaffen bij een bloemenstal, bestel ze ruim van tevoren. Je kunt altijd onderhandelen over de prijs. Tip: goedkoop en zonder doorns: Theo Vlieg, 06 2150 7020. 1,5 week van tevoren bestellen: naam, aantal en adres plus tijdstip van levering. Rekening komt bij de levering.
  • Megafoon: te leen/ huur bij Jan Rumph: 06-55388056, [email protected]

Politici
Als je woordvoerders uit de gemeenteraad, de lijsttrekker of de wethouders aan je activiteit wilt laten deelnemen, kun je het fractiebureau bellen: 020-5523477, of zelf op de website www.pvda-amsterdam.nl de contactgegevens zoeken (´Wie is Wie´ knop)

Om de juiste mensen van de deelraadsfracties te vinden, kun je hun contactgegevens via dezelfde website vinden, als je onder ‘Stadsdelen’ kijkt.

Voor Tweede-Kamerleden kun je een mail sturen aan de sprekerscoördinatie van het Partijbureau. Ga daarvoor naar de landelijke site: www.pvda.nl, klik op contact, en daar kan je vervolgens op ´sprekersaanvraag´ klikken. Gewoon bellen met de PvdA fractie in Den Haag kan soms wonderen verrichten.

Site en nieuwsbrief
De website van de Amsterdamse PvdA wordt druk bezocht, en de nieuwsbrief goed gelezen! Een prima medium dus om mensen te informeren en te werven.

Om iets op de site aan te kondigen, moet je zelf twee teksten schrijven. De eerste is een korte inleiding (max. 35 woorden), met doel, datum, tijd en plaats van de bijeenkomst en je contactgegevens. Daarnaast kun je nog een wat langere toelichting schrijven (halve A4). Zo kan er op de agenda van de site een link naar je activiteit worden geplaatst. Je kunt deze ook in de wekelijkse digitale nieuwsbrief laten opgnemen. Mail deze twee teksten naar: [email protected] onder vermelding van: oproep voor de agenda op de site, mét een korte titel.

CampagneCafé
Er is een campagnecafé waar je veel actieve leden, (kandidaat)raadsleden, medewerkers van het fractiebureau, campagnecoördinatoren en anderen kunt ontmoeten. Het is altijd mogelijk hier mensen voor jouw activiteit te werven: aan de bar, door even het woord te vragen, of door te flyeren. Dit campagnecafé wordt gehouden in het VOC-Café in de Schreierstoren aan de Prins Hendrikkade en is gestart in oktober 2005. De juiste data kan je vinden op de site www.pvda-amsterdam.nl.

Budget
Maak een begroting en dien die in bij de PvdA afdeling(en) waar de activiteit plaats vindt. Vaak is er wel een activiteitenpot en er is ook budget voor campagne doeleinden. Zorg in ieder geval dat het helder is bij wie de verantwoordelijkheid ligt.

Maak duidelijke afspraken en leg die ook vast op papier, voor je geld uitgeeft! Overleg van te voren wat je maximaal kunt declareren en welke kosten: wél de bakfiets, niet de borrel na afloop? Of een rondje op kosten van de PvdA?

Het is verstandig een post “onvoorzien” op te nemen, en….. wees zuinig op de bonnen! Zonder bonnen is het niet mogelijk je kosten vergoed te krijgen.

Stadsdeel: vergunningen en dergelijke
Het is soms handig om ruim van te voren te bellen met het stadsdeelkantoor, om te melden wat je van plan bent, en om te informeren of voor jouw activiteit een vergunning of iets anders nodig is. Denk hierbij aan:

• Straatfeest, waardoor het verkeer er een middag niet door kan
  • Een kleine demonstratie of ludieke actie
  • Een marktkraam
  • Het vrijhouden van parkeerplekken

Terug naar Campagne voeren? Hoe gaat dat?