11 februari 2006

Bouwen, bouwen, bouwen

recept betaalbare huurwoningen
“Bouwen, Bouwen, Bouwen”

Op 6 februari kwam de Noordse bouwwereld bijeen in de IJkantine. Een plek die kenmerkend is voor de transformatie die zich aan het voltrekken is in Amsterdam. Noord. Op uitnodiging van de PvdA bogen de aanwezigen zich onder leiding van de directeur van Het Oosten, Frank Bijdendijk over het “Bouwen aan Noord”.
De gemiddelde Amsterdammer van onder het IJ mijdt Noord. Wie kent niet de advertenties ‘kamer gezocht, niet in noord’? De laatste tijd is er een kentering. Noord wordt hip. De plek waar “het gebeurt”. Noord is vaak in het nieuws: ‘Filmmuseum kiest Noord’, ‘MTV en Id&T naar Noord’, ‘Brug over het IJ moet er nu komen’.

Wienke Bodewes, ontwikkelaar bij Ymere, gaf de aftrap. Hij stelde dat de huidige woningvoorraad problemen veroorzaakt voor de wooncarrière jongeren. Te weinig geschikte woningen voor middeninkomens bemoeilijkt de doorstroming. Jonge gezinnen moeten te lang wachten op een eigen woning. Veel mensen uit deze groep verhuizen. Juist zij blijken belangrijk voor het sociale leefklimaat. Kees Diepenveen, wethouder Ro van Groen Links, illustreerde dit treffend: menig sportclub in Noord wordt vanuit Purmerend en Almere gerund.

Verstedelijken of groene stad
Het stadsdeel vormt de verbinding tussen de stad en het platteland. Het vinden van de juiste mix tussen landelijk en stedelijk gebied is de opdracht aan de ontwikkelaars van Noord. Stedelijk aan het IJ en het Buikslotermeerplein en landelijk in de tuinsteden.
Roel Poppe van ANGSAW stelt dat nieuwe bouwlocaties vooral moeten worden gezocht in gebieden die op dit moment weinig sociale en economische waarde hebben voor Noord. Zo is de Buiksloterham zeer geschikt en moet de van Hasseltzone ongemoeid worden gelaten.
De aanwezige gemeenteraadsleden werd op het hart gedrukt dat het IJ door de stad loopt en niet er langs. De stad investeert veel in de Zuid-as. Het economische hart van de stad zakt naar het zuiden. Om centrumfunctie van de Binnenstad te behouden moet er in Noord geïnvesteerd worden.

Sociaal bouwen
Gemeenteraadslid Bouwe Olij: “de Raad wil wel degelijk in Noord investeren. Als we de ambtenaren hun gang hadden laten gaan was er slechts 15 tot 20% sociale woningbouw gekomen op het Shell-terrein. Door de steun van de Centrale Stad is dit nu 30%”. John Melskens, lijsttrekker van de partij met zijn naam, was het daar niet mee eens. Aan het IJ moet je volgens hem alleen dure woningen neerzetten. Wethouder Kees Diepenveen van Groen Links
Ontwikkelaar Yvonne van de Sluis van Eigen Haard kreeg veel bijval voor haar standpunt dat bij nieuw te bouwen wijken de inrichting van de buitenruimte en diensten waar de toekomstige bewoners behoefte aan hebben voorop moet staan.

Bouwen voor jongeren
Jongeren dienen extra aandacht te krijgen de beleidsmakers en de ontwikkelaars. Stadsdeelvoorzitter Rob Post beaamde dit. Er dienen voldoende betaalbare woningen te blijven in Noord. Vooral op de plekken die nu nog weinig toevoegen aan het sociale en economische klimaat. Om de leefbaarheid te bevorderen is volgens Post differentiatie van het woningaanbod van groot belang. Hou de middeninkomens vast door voor hen aantrekkelijke woningen te bouwen in de Bongerd en de nieuwe wijk Overhoeks. Dit bevordert de doorstroming. Zo creëer je kansen voor jongeren. Volgens Post is er maar één recept: “bouwen, bouwen, bouwen”.