26 februari 2006

Besluit Bilderdijkstraat op de schop?

Vertraging herprofilering leidt tot nieuwe situatie

Tijdens de laatste Raadsvergadering op dinsdag 14 februari jl. deelde het Dagelijks Bestuur (DB) van het stadsdeel Oud-West mee dat de herprofilering van de Bilderdijkstraat vertraging oploopt. Dat heeft gevolgen voor bewoners en gebruikers, maar het kan ook leiden tot een nieuwe politieke afweging.

Volgens het DB wordt de voor 2006 geplande herprofilering uitgesteld tot 2008. Door procedures van omwonenden en andere belanghebbenden tegen de kapvergunningen schuift de uitvoering op in de tijd. Daardoor krijgen we tevens te maken met de planning van de centrale stad voor groot onderhoud aan verkeers-assen in Amsterdam. Het stadsdeel kan niet zomaar een grote straat herprofileren. Dat moet in de pas lopen met andere stadsdelen in verband met de doorstroming van het verkeer.

Het uitstel betekent allereerst dat de Bilderdijkstraat twee jaar langer in de huidige deplorabele staat blijft. De straat is echt aan vernieuwing toe. Dat dit mede het gevolg is van achterstallig onderhoud is een feit. Dat neemt niet weg dat het tijd wordt dat we snel met de vernieuwing aan de slag gaan. De Bilderdijkstraat kent veel zogenaamde black spots, die al tot onveilige situaties en ongevallen met letsel hebben geleid. De verkeersveiligheid voor alle gebruikers is dan ook zeer gebaat bij een snelle herprofilering. Dat is nu van de baan, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Een tweede gevolg is dat de straat nu twee keer op de schop gaat. De geplande herprofilering van het stadsdeel liep tot nu toe in de pas met de vervanging van de trambaan door het Gemeentelijk Vervoersbedrijf. Dat laatste gaat gewoon door in 2006; de rest van de herprofilering vindt over twee jaar plaats. Voor bewoners en gebruikers betekent dat dus dubbele overlast. Bij de Overtoom hebben we hetzelfde meegemaakt en daar zijn veel mensen niet blij van geworden! Overigens wordt de herprofilering hierdoor waarschijnlijk niet goedkoper.

Ten derde biedt het uitstel misschien een kans. Door de vertraging hebben de wortels van de bomen de nodige tijd om in de gewenste richting (omlaag) te groeien. Daardoor kan het profiel mogelijk in hoogte zakken, waardoor de afwatering geen problemen meer oplevert. De bomen zouden hiervoor volgens deskundigen tot ongeveer 2009 nodig hebben. De nieuwe planning benadert dit tijdstip, waardoor mogelijk meer bomen kunnen blijven staan. Dat zou pure winst zijn!

Nadat we een brief van het Dagelijks Bestuur hebben gekregen, bekijken we wat ons betreft de herprofilering van de Bilderdijkstraat nog eens vanuit de nieuwe situatie. De PvdA wil dat in nauwe samenwerking met bewoners, andere belanghebbenden en deskundigen doen. Wat dit betreft hebben we geleerd van onze fouten in het verleden.

Voor meer informatie: Floris Vels, woordvoerder Oud-West openbare ruimte, tel. 06 19 88 26 24