29 april 2005

Asscher: duidelijk maken wie sjoemelt en wie niet.

Uit Het Parool van 29 april:
“De gemeenteraad wil geld van fractievoorzitter Gonny van Oudenallen van Mokum Mobiel terugvorderen, mocht uit de eindrapportage van accountantsdienst Acam blijken dat ze haar gemeentelijke subsidie echt ’onrechtmatig’ heeft uitgegeven.

Meer kan de raad niet doen. Mede-raadsleden wegsturen kan niet. Dat is voorbehouden aan de partij van het raadslid zelf.

’’Als het waar is, en ik vrees dat het waar is, heeft Van Oudenallen gehandeld in strijd met de integriteitsregels van de raad,’’ zegt fractievoorzitter Lodewijk Asscher van de PvdA. ’’En mogelijk heeft ze zelfs de wet overtreden. Er kan geld verduisterd zijn.’’

Asscher kondigt ’een campagne’ aan om ’de Amsterdammers duidelijk te maken wie in de raad gesjoemeld heeft met geld’.

’’Ze weet zelf altijd zo goed hoe het moet,’’ zegt fractievoorzitter Saskia Bruines van D66. ’’Als ze lef in haar donder heeft, houdt ze er zelf mee op.’’

In een persbericht liet Mokum Mobiel gisteren weten dat er niets aan de hand is. ’’Wij melden dat wij op geen enkele wijze gesjoemeld hebben met gelden van de overheid. Mochten wij een vrijere interpretatie hebben gegeven aan de regels van de gemeente Amsterdam, dan zullen wij dit in de komende tijd in overleg met Acam in orde maken.’’