Amsterdamse acties en initiatieven – hulp voor de aardbeving in Turkije en Syrië

8 februari 2023

Maandag 6 februari zijn Turkije en Syrië getroffen door een zware aardbeving. Ook vanuit Libanon en Cyprus kwamen meldingen binnen over schade door de aardbeving. Op dit moment is bekend dat er meer dan 35.000 mensen omgekomen zijn. Het aantal slachtoffers loopt naar verwachting nog op.

Het enorme leed dat door de zware aardbeving is veroorzaakt is nauwelijks te bevatten. Duizenden mensen hebben het leven verloren en complete wijken zijn verwoest. Onze gedachten gaan uit naar de slachtoffers, hun familieleden en alle hulpverleners die hun leven riskeren bij de reddingsoperaties. Ook in onze stad is de pijn voelbaar. Niet in de laatste plaats omdat veel Amsterdammers (familie)banden hebben met de slachtoffers in de gebieden.

Het is hartverwarmend om te zien dat Amsterdam solidair is met de slachtoffers van de aardbeving. Veel Amsterdammers zijn in actie gekomen en hebben hulpinitiatieven opgezet. Daarnaast zijn we blij met de donatie van €905.000 die de gemeente Amsterdam heeft gedaan aan het Rode Kruis. Wil je ook hulp bieden aan de mensen in de getroffen gebieden? Lees dan hieronder welke Amsterdamse initiatieven en acties zijn opgezet. Ontbreken er nog initiatieven in onze lijst? Stuur dan vooral een mail naar [email protected], dan vullen we deze zo snel mogelijk aan.

De Meervaart (Nieuw-West) organiseert op dinsdag 14 februari om 20:30 een benefietconcert. De gehele opbrengst gaat naar Giro 555. De voorlopige line-up bestaat uit Naaz, Meral Polat & Chris Doyle, Wasim Arslan en Jan Douwe Kroeske, meer namen die volgen.

Meer en vaart 300
1068 LE, Amsterdam
020 410 7777

De Gashouder organiseert het benefietconcert ‘True Art Of Giving X Giro 555’. Op woensdag 15 februari om 19:30 betreden onder meer Kriss Kross Amsterdam, Frenna, Bilal Wahib het podium. Tickets zijn nu al online verkrijgbaar en de gehele opbrengst gaat naar Giro 555.

Klönneplein 1
1014 DD, Amsterdam
020 586 07 10

Paradiso (Centrum) organiseert op donderdag 16 februari een benefietconcert. Diverse Nederlandse artiesten met Turkse, Koerdische en Syrische roots en Paradiso hebben de krachten gebundeld in de vorm van een benefietconcert. De gehele opbrengst, waaronder de volledige horeca-, garderobe- en ticketopbrengst wordt gedoneerd aan Giro555.

Weteringschans 6
1017SG, Amsterdam
020 626 45 21

De Skatecafé (Noord) organiseert op 18 februari om 20:00 een fundraiser evenement. Het wordt een avond vol live acts en Dj’s en op het menu zal er traditioneel Turks eten staan! De gehele opbrengst vanuit het eten en de tickets zal worden gedoneerd aan AHBAP en Molham Team.

Gedempt Hamerkanaal 42
1021 KM, Amsterdam
020 210 0232

Podium Mozaiek (West) organiseert op woensdag 22 februari om 20:30 een benefietconcert. De gehele opbrengst gaat naar Giro 555. Er is muziek en spoken word, met presentatie door Jan Douwe Kroeske.

Bos en Lommerweg 191
1055 DT, Amsterdam
020 5800 381

Woon je buiten Amsterdam? De samenwerkende hulporganisaties hebben Giro 555 geopend om geld in te zamelen. Daarnaast kun je hier ook een klein overzicht vinden van enkele initiatieven in Nederland en lokale organisaties die ook steun kunnen gebruiken.