15 oktober 2005

Amsterdam Zuidoost: Zelfbewust en Toekomstgericht

Het verkiezingsprogramma is in concept klaar. Op 9 november wordt het in een Algemene Ledenvergadering vastgesteld. Plaats: De Nieuwe Stad. Aanvang: 20u

Het stadsdeel Zuidoost is het kleurrijk deel van Amsterdam. De culturele diversiteit van Zuidoost is onze kracht. De bundeling van deze kleurrijke krachten van bewoners, instellingen en van Raad en Bestuur van het stadsdeel is een gezamenlijke uitdaging. De bewoners staan centraal. Zonder participatie van ouders worden in het onderwijs kansen gemist. Zonder actieve inbreng van gebruikers schiet het werk van zorg en welzijn het doel voorbij. Zonder de ogen en oren van de burgers kan de politie niet voor veiligheid zorgen. Zonder attente wijkbewoners ontbreekt het de beheerders van de openbare ruimte aan richtinggevoel.

Bundeling van krachten vraagt van bewoners in de wijk, van de werkers in de instellingen, van de politici en bestuurders elke keer weer een omslag in denken en doen. Voor iederéén geldt de vraag, ‘wat kan jij doen?”. Ons motto: niemand aan de kant. Voor de PvdA Zuidoost is mee kunnen en mee mogen doen de belangrijkste opgave. Voor ieder van ons en van ons allemaal samen. Participatie in de woonomgeving, op de arbeidsmarkt, maar ook in kunst en cultuur, en als er gefeest moet kunnen worden.

Meedoen: participatie, betekent ook samen doen: interactie, en dat doen wij in Zuidoost in verscheidenheid: diversiteit. En dat alles moet gebeuren op tal van maatschappelijke terreinen. De ruimtelijke vernieuwing is volop zichtbaar en biedt nieuwe kansen. Mensen die het steeds beter doen hoeven niet meer weg te trekken, maar kunnen kiezen uit de nieuwe diversiteit van het wonen in Zuidoost. Er komt meer ruimte voor de ontwikkeling van lokale bedrijvigheid, het eigen midden- en kleinbedrijf van Zuidoost. Nu de sociale, de culturele vernieuwing: bundeling van krachten, uitbuiten van potenties, activering op alle fronten.

Als bewoners van Zuidoost moeten we het zelf doen, moeten wij het samen doen. De PvdA staat voor een sterke overheid die de boel bij elkaar houdt, die mensen waar nodig ondersteunt. De PvdA Zuidoost gelooft niet in een overheid die het voor bewoners even zal regelen. Zelfbewust en toekomstgericht de eigen potenties van mensen gebruiken is de boodschap. En boodschap die uitgaat van de levendigheid die kleurrijk Zuidoost te bieden heeft. De weg om het de komende vier jaar weer beter te doen dan de afgelopen vier jaar wil de PvdA samen met u zoeken.

Nick Bolte,
afdelingsvoorzitter

Ga ook naar onze speciale verkiezings-site