22 september 2022

Amsterdam zet bestaanszekerheid op één in begroting 2023

Vandaag presenteerde wethouder Financiën Hester van Buren namens het college de concept-begroting voor 2023. In deze begroting maakt het college scherpe keuzes om de Amsterdammers die het nu financieel het moeilijkst hebben in deze ongekend zware tijden, het meest te helpen.

Zo neemt het college nog dit jaar verschillende maatregelen om Amsterdammers meer lucht te geven en wordt vanaf 2023 de inkomensgrens om in aanmerking te komen voor armoederegelingen verhoogd van 120% naar 130% van het sociaal minimum. Tevens komt er een noodfonds van 20 miljoen euro waarmee het MKB en maatschappelijke instanties zoals verenigingen gecompenseerd kunnen worden voor de snel stijgende kosten.

Bestaanszekerheid op één
“Met de begroting voor 2023 geeft het college een sociaal antwoord op de ongekend zware financiële tijden waar veel Amsterdammers zich in bevinden,” aldus onze fractievoorzitter Lian Heinhuis. “Met zowel snelle als structurele maatregelen doet Amsterdam het meest voor de inwoners die dit het hardste nodig hebben. De keuze van het college om de Amsterdammers die in aanmerking komen voor de gemeentelijke armoederegelingen uit te breiden van 120% naar 130% van het sociaal minimum, symboliseert wat de fractie van de PvdA betreft dat bestaanszekerheid voor Amsterdammers op één staat.”

“Met de begroting voor 2023 geeft het college een sociaal antwoord op de ongekend zware financiële tijden waar veel Amsterdammers zich in bevinden,” – fractievoorzitter Lian Heinhuis

MKB en verenigingen verdienen steun
Tegelijkertijd vindt de fractie het ook van belang dat de lokale economie draaiende blijft en kleine ondernemers die van belang zijn voor de stad, niet kopje onder gaan. Hetzelfde geldt voor maatschappelijke organisaties zoals sportclubs en zwembaden die essentieel zijn voor de gezondheid en sociale cohesie in de stad, maar massaal gebukt gaan onder de torenhoge inflatie en energierekeningen: “Daarom is de fractie van de PvdA blij om te zien dat het college een noodfonds van zo’n 20 miljoen euro voorstelt. Met de winter in aantocht en de stijgende energieprijzen is het van belang dat met het instellen van dit fonds niet te lang wordt gewacht,” aldus raadslid en financieel woordvoerder Farley Asruf.

Rijk moet financieel ravijn voorkomen
Daar waar de begroting van de gemeente Amsterdam de komende jaren nog sluitend is, dreigt er vanaf 2026 een ‘financieel ravijn’ dat veroorzaakt wordt door een grote korting vanuit het Rijk op het gemeentefonds. Asruf vindt het onbestaanbaar dat het kabinet deze korting nog steeds in de plannen heeft staan: “Het is moeilijk te begrijpen dat gemeenten steeds meer taken vanuit het Rijk op hun bordjes krijgen, maar dat het Rijk tegelijkertijd de financiële middelen richting gemeenten terug laat lopen. Als dit niet verandert moeten wij als stad hele pijnlijke keuzes gaan maken.”

Wil jij heel de begroting van de gemeente Amsterdam voor 2023 lezen? Klik dan hier.