2 maart 2012

Amsterdam tegen verhoging snelheid A10

Het Amsterdamse bestuur is het eens: de snelheid op de Ring A10 West mag niet worden verhoogd naar 100 km/uur. De PvdA is blij dat VVD-wethouder Wiebes zich tegen de verhoging blijft verzetten, die alleen maar leidt tot onveiligheid en luchtvervuiling.

Wethouder Wiebes laat in een brief aan minister Schultz van Verkeer weten dat de verhoging van de snelheid op de A10 niet haalbaar is. Er moeten extra veiligheidsmaatregelen worden genomen. Dat kost geld en dat mag niet van het CDA, met wie de VVD in de regering zit. Ook neemt de luchtvervuiling toe, laat Wiebes weten aan de hand van nieuw onderzoek.

We waren en zijn tegen de snelheidsverhoging. In 2007 werd de maximum snelheid op de Ring A10 West verlaagd van 100 naar 80 kilometer per uur. Dat resulteerde in minder ongelukken en een schonere lucht terwijl de doorstroming beter verliep.

Toch mochten we ook met die 80 km/uur al geen scholen meer langs de A10 bouwen, in verband met de vervuiling die van de snelweg af komt. Nieuwbouwprojecten worden bedreigd door Europese regels die de Nederlandse overheid in Brussel met alle andere EU-landen heeft afgesproken. We zitten namelijk al aan de Europese uitstootnormen. Dat wisten ze in Den Haag.

Een vies cadeautje
Daarom kwam het idee van het kabinet Rutte om de snelheid weer te verhogen als een totale verrassing. Verbaasd vroegen wij ons af wat de regering van VVD en CDA bezielde. Al snel werd duidelijk dat het een duur verkiezingscadeautje is van de VVD aan haar kiezers.

Kennelijk denkt de VVD in Den Haag dat de Amsterdammers bereid zijn om voor die tien seconden tijdswinst in te leveren op hun gezondheid en veiligheid. Gelukkig weet  VVD-wethouder Eric Wiebes beter.

De PvdA Amsterdam steunt wethouder Wiebes en het college in hun verzet tegen de extra luchtvervuiling en de toename van ongelukken op de A10.