Amsterdam stopt voorlopig de samenwerking met Picnic

Door Carolien de Heer op 18 november 2019

Gedurende het jaar begeleidt de Gemeente Amsterdam duizenden werkzoekende Amsterdammers naar betaald werk. In dit proces zullen er voorlopig echter geen belletjes meer gepleegd worden naar het bedrijf Picnic. Het college nam dit besluit na meerdere kritische vragen vanuit de gemeenteraad van Erik Flentge (SP) en onze eigen Carolien de Heer over de manier waarop Picnic met haar werknemers omgaat.

De kritische vragen vanuit de PvdA en de SP werden gesteld na nieuwsberichten over dat Picnic de supermarkt-cao ontduikt, medewerkers er op basis van flexibele, slecht betaalde contracten werken en dat medewerkers die de steun inroepen van de vakbond, gedreigd worden met ontslag. Mede op basis van bovenstaande berichten heeft de FNV een rechtszaak tegen het bedrijf aangespannen. Tot minimaal de uitspraak in deze rechtszaak zal de gemeente Amsterdam de samenwerking verbreken.

Ons raadslid Carolien de Heer is hier blij mee: “De manier waarop Picnic met haar werknemers omgaat, gaat tegen alles in waar wij als PvdA voor staan. Goed en eerlijk werk is een basisbehoefte voor iedereen en dan past het niet dat wij als Amsterdam werkzoekenden naar een werkgever begeleiden die die waarden ondermijnt.”

Eerder schreef ons raadslid Carolien de Heer in het Parool al een opinie-artikel over de wantoestanden bij het supermarktbedrijf. Klik hier om deze te lezen.