16 maart 2008

Amsterdam moet veiliger voor ouderen

Op 19 september hebben de PvdA raadsleden Daniel Sajet en Jesse Bos de raadsnotitie “Senioren en Veiligheid – Een Tienpuntenplan” ingediend namens de PvdA fractie. Zij wijzen in hun raadsnotitie onder meer op de kwetsbare positie van senioren en doen in hun Tienpuntenplan voorstellen om de veiligheid van ouderen te verbeteren. Woensdag 12 maart ligt het advies van het college naar aanleiding van deze notitie voor in de Gemeenteraad.

De notitie was aanleiding voor het college om te komen met een aantal nieuwe initiatieven. Zo gaat de gemeente, aan de hand van politiegegevens en bevolkingsenquêtes, onderzoek doen naar de aard en omvang van de veiligheidsproblematiek met betrekking tot senioren. Op basis van deze gegevens zullen eventuele vervolgstappen genomen worden. Dit jaar zal er ook een plan van aanpak ouderenmishandeling opgesteld worden. Dit in het kader van de bestrijding van het huiselijk geweld.

Verder zal er door de dienst Ruimtelijke Ordening onderzoek gedaan worden naar het verbeteren van de toegankelijkheid voor senioren van de Amsterdamse openbare ruimte. Daaraan gekoppeld zal er een pilot met een stadsergonoom van start gaan. De stadsergonoom kan gevraagd en ongevraagd adviseren over zowel de toegankelijkheid van de openbare ruimte, als openbare gebouwen.

Tot slot zal er ook extra aandacht komen voor (licht)dementerende ouderen. Er zal in stadsdeel Zuidoost een proef gestart worden waarbij deze groep senioren gebruik kan maken van kamer-tot-kamer vervoer.Bij deze vorm van vervoer kan de chauffeur cliënten van achter de huisdeur ophalen en ook achter de deur van de bestemming weer afzetten. Na evaluatie wordt bekeken of deze vorm van vervoer voor deze doelgroep geschikt is en uitgebreid zal worden.

Jesse Bos: “Enerzijds ben ik blij met het preadvies van het college. De initiatieven die zij voorstellen zijn hard nodig. Tegelijkertijd mis ik een samenhangend beleidsperspectief. Ik zie dit advies dan ook als een start van de discussie over wat de vergrijzing in onze samenleving gaat betekenen voor lokaal beleid. We moeten in ieder geval af van de idee dat iedere oudere ook altijd zorg nodig heeft. Veel ouderen nemen actief deel aan de samenleving. Het is aan de gemeente om goede randvoorwaarden te scheppen om te kunnen blijven participeren. Veiligheid is daarbij essentieel.”

Zie hier de Notitie “Senioren en Veiligheid – Een Tienpuntenplan”
Zie hieronder het preadvies