Door op 22 november 2012

Altijd goedkoop parkeeralternatief binnen 30 minuten afstand

Het stond al in de Telegraaf van donderdag 22 november te lezen: ik sta niet te juichen bij de verhoging van de prijzen van parkeren voor bewoners in de stad. Amsterdammers mogen niet zomaar de dupe worden van extra lasten in deze moeilijke tijden.

Als de parkeertarieven voor bewoners al worden verhoogd, dan moeten er alternatieven voor handen zijn voor alle bewoners die met deze verhoging te maken krijgen. Bovendien moeten deze goedkope alternatieven binnen maximaal 30 minuten van het huis liggen per fiets of OV. Zo blijft de extra reistijd beperkt. De wethouder heeft toegezegd dit voorstel uit te voeren.

Een praktisch voorbeeld van wat dit nu allemaal betekent zijn de plannen voor parkeren van stadsdeel West. Stadsdeel West gaat de tarieven in enkele gedeeltes van het stadsdeel met 75% verhogen. Die verhoging wordt weer onder meer gebruikt om het inmiddels door het College omarmde ringparkeren te financieren. Als je auto in West bij de ring neerzet, betaal je de helft van je huidige vergunning. Zo krijgen de bewoners van West in ieder geval een keuze door het stadsdeel en dat vind ik een goede zaak.

Het plan van West om bewoners voor de helft van het huidige vergunningstarief te laten parkeren als ze hun auto iets verder weg zetten, kan bovendien een voorbeeld zijn voor andere stadsdelen als die denken aan een tariefsverhoging.

Omdat de tariefsverhoging in stapjes van drie jaar gaat, moet het stadsdeel dus alle bewoners die het betreft drie keer de andere opties aanbieden. Tot slot mag het alternatief van het stadsdeel niet verder dan een half uur met fiets of OV van het huidige vergunningsgebied liggen. Hierdoor blijft de extra reistijd binnen de perken.

Wij vragen vanuit de gemeenteraad ook nog dat bij iedere verhoging alle bewoners die het betreft actief worden geïnformeerd en dat het alternatief minder dan een half uur van het huidige vergunningsgebied ligt. West heeft nu de kans om bij het ringparkeren ook deze maatregelen mee te nemen.

De discussie of parkeervergunningen is onderdeel van het nieuwe parkeerplan van wethouder Wiebes om de parkeerdruk binnen de ring te verlichten. Dat nieuwe parkeerplan wil, door meer ondergronds parkeren en het stimuleren van parkeren in P&R locaties aan de ring, de parkeerdruk in Amsterdam verlichten. Met die uitgangspunten zijn we het als PvdA van harte eens.

Meer weten over onze plannen op het gebied van verkeer en vervoer? Kijk op www.rikwinsemius.nl

Rik Winsemius was fractievoorzitter in stadsdeel de Baarsjes en werkte als fractieassistent van de fractievoorzitter van de PvdA-fractie gemeenteraad Amsterdam.