12 februari 2006

Al 60 jaar lid van de PvdA!

Om 10.00 ‘s ochtends kom ik aan bij bejaardenhuis ’t Schouw in Amsterdam Noord. Lodewijk Asscher bevindt zich dan al ergens in het gebouw. Ik besluit om met mevrouw en meneer Weggelaar alvast kennis te maken. Een bijzonder echtpaar dat al 60 jaar lid is.

Ik word zeer vriendelijk ontvangen met koffie en zandkoekjes. Heerlijk! Dan komt na enige tijd Asscher binnen en mogen de symbolische speldjes uitgereikt worden, die speciaal voor deze gelegenheid gemaakt zijn. De rode roos, het symbool van solidariteit prijkt even later op de trui van een van de trouwste leden van de PvdA.

Het echtpaar begint te vertellen; over Koos Vorrink, de SDAP-voorzitter. Over hoe de SDAP (Sociaal Democratische Arbeiders Partij) ondergronds zijn activiteiten verder uitvoerde en hoe ze uiteindelijk na de oorlog samen met het VDB (Vrijzinnige-Democratische Bond) en CDU (Christelijk-Democratische Unie) de PvdA vormde. Samen met Lodewijk Asscher luister ik naar die verhalen uit het verleden.

Ook de aankomende verkiezingen komen ter sprake. Mevrouw Weggelaar zegt dat het hoge aantal zetels dat de PvdA in peilingen opmerkelijk vindt. “Het heeft iets onheilspellends.” Ze vreest dat dit aantal straks alleen maar naar beneden kan gaan als de echte verkiezingen plaatsvinden. Ook in de rest van het gesprek merken we grote betrokkenheid en brede interesse op bij dit echtpaar en het was dan ook een genoegen om persoonlijk kennis met ze te maken.

Wat ons vooral opviel was de betrokkenheid bij de samenleving en bij de PvdA. Dit zijn leden waar we trots op mogen zijn. Het eerbetoon is dan ook volledig terecht.