22 maart 2006

Aanpassing ‘Dekker’, toch demonstratie 8 april

Minister Dekker heeft haar huurplannen gewijzigd op een paar punten. Het kabinet is vrijdag 17 maart j.l. akkoord gegaan met de, opnieuw, gewijzigde huurplannen. De belangrijkste verandering is dat zittende huurders ook na 2010 huurprijsbescherming houden. In de vorige versie van de plannen van Dekker werden de huren van woningen met een WOZ-waarde van meer dan 195.000 euro na 2010 vrijgegeven.

Voor huurders is de angel nog niet uit het nieuwe huurbeleid. De WOZ-waarde van een woning bepaalt, nu per 1 januari 2007, nog steeds of een woning in een overgangsgebied terecht komt, met hogere huurverhogingen als gevolg. Bij nieuwe verhuringen stijgen de maximale huren enorm: nieuwe huurders krijgen de eerstkomende paar jaren te maken met een huuropslag van 10% bovenop de toch al forse huurverhogingen.

De verwachtingen zijn dan ook dat door deze plannen de woningmarkt nog meer zal stagneren. Verhuizen betekent namelijk een veel hogere huur. “Dit is een verbetering voor zittende huurders, maar biedt verder geen enkele oplossing voor de problemen op de woningmarkt” aldus een woordvoerder van het comité Stop Dekker.

Minister Dekker vervolgt haar openbare overleg over het huurbeleid met de leden van de vaste kamercommissie Volkshuisvesting op 28 maart 2006. Het compromis is het resultaat van besloten overleggen met de coalitiepartijen. De verwachting is dat de coalitiepartijen dit voorstel tijdens het debat zullen steunen.

Demonstreer mee op 8 april 2006
De Woonbond organiseert met een brede coalitie van maatschappelijke organisaties, waaronder het comité Stop Dekker, de landelijke demonstratie: Houd Huren Betaalbaar! Op 8 april aanstaande, van 13 tot 15 uur protesteren huurders uit heel Nederland op de Dam in amsterdam tegen de aanstaande plannen van Dekker. Er is een boeiend programma samengesteld met sprekers, muziek en cabaret. Het blijkt steeds meer dat acties tegen het huurbeleid van minister Dekker effect hebben: demonstreren is ook na de zoveelste aanpassing van het plan nog steeds hard nodig!
Meer informatie vindt u op www.houdhurenbetaalbaar.nl
Kijk ook op www.stopdekker.nl