Door op 19 juni 2013

Welk nieuw topinstituut krijgt Amsterdam? Vijf voorstellen naar tweede ronde

De zoektocht naar het nieuwe technologische instituut van Amsterdam gaat door. Begin april schreef de gemeente een competitie uit. Hierop kwamen dertien hoogstaande voorstellen binnen. Een onafhankelijke jury heeft nu de vijf voorstellen geselecteerd die doorgaan naar de tweede ronde.

Dit maakte PvdA-wethouder Carolien Gehrels (Economische Zaken) vandaag bekend. De vijf voorstellen worden deze zomer in de tweede ronde verder uitgewerkt.

De zoektocht naar dit instituut begon met een motie van de PvdA-fractie in de gemeenteraad. De voltallige raad schaarde zich in februari achter deze plannen.

Met het instituut wil de gemeente de economische structuur van de stad versterken. ‘We zoeken voortdurend naar mogelijkheden bedrijven, kennisinstellingen en talent aan de stad te binden’, aldus wethouder Gehrels. ‘Die zorgen de komende periode voor economische groei en waardevolle banen. Daarbij kijken we steeds nadrukkelijker naar de technologiesector.’

Juryoordeel

De onafhankelijke jury, bestaande uit Wim Kuijken (Deltacommissaris), Wiebe Draijer (voorzitter van de Sociaal Economische Raad) en Doortje van Unen (adjunct directeur Amsterdam Economic Board) heeft de dertien voorstellen anoniem beoordeeld en vijf voorstellen geselecteerd.

Juryvoorzitter Wim Kuijken: ‘Het zijn alle vijf veelbelovende voorstellen. Bij alle voorstellen zijn wereldwijd vooraanstaande universiteiten en sterke partners uit het bedrijfsleven betrokken. Ook richten zij zich op uiteenlopende gebieden, van gezondheidszorg tot ICT.’

De hoofdpartijen van de geselecteerde vijf voorstellen zijn, in alfabetische volgorde:

Amsterdam City Technology: instituut voor ‘city-directed’ technologie, met zowel onderwijs als onderzoek (Universiteit van Amsterdam (UvA), Vrije Universiteit (VU), Hogeschool van Amsterdam (HvA), Columbia University).

The Amsterdam Institute of Advanced Metropolitan Solutions: instituut voor het ontwikkelen van urban solutions (TU Delft, Wageningen Universiteit (WUR) en Massachusetts Institute of Technology (MIT).

The Amsterdam School of Health and Technology: richt zich op onderwijs en onderzoek naar gezond leven in een stedelijke omgeving (Amsterdam Institute for Global Health and Development en Duke University).

The Center for Urban Tech Acceleration: steunt ondernemers en onderzoekers bij het uitbreiden van hun onderneming op gebied van stedelijke technologie (THNK, OMA en UNstudio).

Nexuslabs Amsterdam: netwerk organisatie die multinationals, ondernemers, onderzoekers, venture capital en overheid bijeen brengt ten behoeve van duurzame stedelijke oplossingen (Stichting NexusLabs).

Lees hier een uitgebreidere beschrijving van de vijf voorstellen.

De gemeente gaat op advies van de jury de komende periode ook met de overige acht partijen in gesprek. Volgens de jury bevatten deze voorstellen ook veel waardevolle ideeën en ambities.

Eind september moeten de vijf geselecteerde partijen hun voorstel verder uitgewerkt hebben. Deze zullen door een andere jury worden beoordeeld. Daarna neemt de gemeenteraad een definitieve beslissing.