Door op 2 augustus 2013

Blog: Onderwijs begint bij Nederlands, niet bij Engels of Mandarijn

Stel je bent een partij die zich enkel profileert op het thema onderwijs. Wat vind je dan het belangrijkste? Dat iedere leerling mee kan doen en niemand een taalachterstand heeft? Of zet je in op Kiss and Rides en het propageren van Engelse les of zelfs het leren van Mandarijn? Voor D66 is dat simpel. Zij kiezen overduidelijk voor het laatste.

Vorige week bakte D66 voor de zoveelste keer het verhaal op dat ze veel meer aandacht willen besteden aan Engels in het basisonderwijs. Natuurlijk is het belangrijk dat Amsterdammers goed Engels spreken in een internationale stad als Amsterdam. Wij juichen het toe als scholen extra taallessen of zelfs tweetalig onderwijs aanbieden.

Maar wat heb je aan goed Engels als je nog niet eens goed Nederlands spreekt? Veel te veel Amsterdamse kinderen verlaten de basisschool met een taalachterstand. Dat betekent dat ze de kleuterklas met een achterstand binnenkwamen en die in acht jaar tijd niet goed wisten te maken. Die achterstand halen ze vervolgens nooit meer in. Sterker nog: die houden ze de rest van hun leven. Slecht onderwijs verwoest daarmee levenslopen.

Daarom is de kruistocht die wethouder Pieter Hilhorst van Onderwijs voert ook zo verstandig. Het is zijn missie dat geen kind meer naar de basisschool gaat met een taalachterstand. Dat betekent dat we onze energie moeten stoppen in de kwaliteit van voorscholen, waar extra nadruk wordt gelegd op het wegwerken van taalachterstanden, en hun samenwerking met de basisscholen.

Door peuterspeelzalen, voorscholen en kinderopvang beter te integreren verbeteren we de taalbeheersing van alle Amsterdamse kinderen. Door taalonderwijs dwingender te maken,  zorgen we dat dit de laatste generatie kinderen met een taalachterstand is.

De PvdA heeft de afgelopen jaren laten zien dat het de werkelijke onderwijspartij is. Dankzij de ‘Kwaliteitsaanpak’ (waar D66 in eerste instantie tegen was) gaan nu niet langer 9.000, maar nog maar 800 kinderen naar een zwakke basisschool. Nu is het zaak dit aantal naar nul te brengen en al die goede basisscholen nog beter te maken.

Goed onderwijs is van levensbelang. Dat bereik je als politiek alleen door dingen die niet goed gaan onacceptabel te vinden. Ook wanneer je er formeel niet over gaat. Niet wegkijken, maar erop af. En nee, het grootste probleem is niet dat onze kinderen geen Engels of zelfs Mandarijn leren. Pas als je dat onderkent ben je een echte onderwijspartij.