Door op 5 maart 2014

Rekening houden met culturele verschillen in de klas

Op onze scholen moet iedereen zich thuis voelen, ongeacht afkomst of geloof. Zo verzocht basisschool STAIJ in Oost tijdens de afgelopen feestdagen ouders om rekening te houden met het feit dat er veel leerlingen zijn die alleen halalvlees eten. Natuurlijk geen verplichting, maar een begrijpelijk verzoek.

De VVD stelde hier vragen over aan wethouder Pieter Hilhorst. Door de VVD werd (ten onrechte) de suggestie gewekt dat de schoolleiding ouders dringend opriep om voor halalvoedsel te zorgen. Vreemd genoeg is het op de school zelf geen onderwerp van discussie geweest: geen één ouder is naar de school toegekomen met vragen of klachten. Sterker nog, het is in de brief over het kerstdiner duidelijk als vraag geformuleerd.

De PvdA ziet graag dat een school rekening houdt met alle leerlingen, zodat iedereen zich welkom voelt en niemand zich buitengesloten voelt. Daarnaast wil de PvdA de komende jaren veel blijven investeren in Amsterdamse leraren. We zorgen ervoor dat leraren goed leren omgaan met verschillende culturen. Amsterdamse docenten moeten voluit betrokken zijn met het ontwikkelen van het onderwijs in hun stad.