Door op 3 juni 2016

Dennis blogt: Wallenaanpak gaat nieuwe fase in met oprichting 1012INC

WallenGisteren heeft de gemeenteraad definitief groen licht gegeven om 1012INC op te richten. 1012INC is een bedrijf dat vastgoed gaat aankopen en beheren op de Wallen. Met dit initiatief worden ondernemers en initiatieven die de kwaliteit van leefomgeving van het postcodegebied 1012 voor de bewoners stimuleert om zo de monocultuur van nutella-, wafelwinkels gericht op de snelle consumptie en toeristen te doorbreken. De oprichting is een langgekoesterde wens van de PvdA.

In 2015 schreef ik een stuk in Parool over het feit dat ‘de Wallen zijn aan de beterende hand’. Minder louche ondernemers en misstanden, dat was het doel toen lang geleden begonnen is aan de Wallenaanpak. 1012INC is de kroon op dit plan: door het opkopen en beheren van panden is er alleen ruimte voor eerlijke ondernemers.

We hebben de afgelopen maanden veel gepraat over 1012INC. Over de techniek, over cijfers en rendement. 1012INC gaat echter uiteindelijk over mensen. Over Amsterdammers. Over ondernemers zoals deze ‘Kaasboer die van de Wallen verdween’. Over sekswerkers. Over binnenstadbewoners. Over die internationale toerist die het red light district bezoekt. In een gebied dat zo kwetsbaar is als de Wallen moet de onderneming ervoor zorgen dat de Wallen gezond blijven.

Ik vind het belangrijk dat de nieuwe onderneming zichtbaar is in de buurt. Dat kan alleen door dicht bij ondernemers en bewoners te staan. Luisteren naar wat bewoners willen. Daarom komt er een buurtcommissaris. Met de toezegging dat deze er gaat komen ben ik erg blij. Daarnaast heb ik gevraagd om na 1 jaar een Wallen conferentie te organiseren waar iedereen die betrokken is bij dit project de vorderingen kan bespreken. Burgemeester van der Laan heeft dit toegezegd. Het succes van 1012INC maken we met z’n allen.

Tot slot dit. Met op de oprichting van 1012INC neemt wethouder Ollongren het bestuurlijke stokje over van de burgemeester. Zij kondigde gelijk aan de onderneming te willen gebruiken voor het tegengaan van monocultuur op de Wallen. De eindeloze stoet wafelwinkels en andere laagwaardige winkels die niets toevoegen aan het centrum moet worden gestopt.

Kortom, we gaan nu met de Wallen een nieuwe fase in en vinden dit een historische stap!