Door op 6 juni 2013

Vanaf 1 september gratis OV voor oudere minima

Goed nieuws voor Amsterdamse minima boven de 65. Vanaf 1 september start een proef waarin ze gratis gebruik mogen maken van bus, tram en metro.

‘Dit is fantastisch nieuws waar ik keihard voor heb geknokt’, zegt gemeenteraadslid voor de PvdA, Emre Ünver. ‘Veel ouderen hebben het door de crisis extra zwaar. Ze hebben geen geld meer om bij hun vrienden of familie op bezoek te gaan. Dat zorgt voor veel eenzaamheid en isolatie. Nu geven we hen een broodnodig steuntje in de rug.’

Er zijn echter nog meer voordelen aan deze proef aldus de PvdA’er. ‘Veel bussen en trams zijn buiten de spits te leeg. Nu hebben we een mooie manier gevonden om deze stoelen te vullen. Hopelijk zorgt dit ook nog eens voor minder autoverkeer, zodat de lucht schoner wordt.’

De regeling start in september en geldt voor Amsterdammers boven de 65 jaar met een maximum inkomen van 15.112 euro per jaar. Het openbaar vervoer is voor hen voortaan gratis in de daluren. Hiermee lost de PvdA een verkiezingsbelofte in aan ouderen die het krap hebben- en dat zijn er in deze stad ongeveer 15.000.

De proef duurt in eerste instantie anderhalf jaar, maar daar blijft het niet bij volgens Ünver. ‘Reken maar dat we er voor zorgen dat we hier ook in de toekomst geld voor blijven vinden.’