Door op 2 april 2013

Duurzaamheidscafé: Afval bestaat niet

Het duurzaamheidscafé van 10 april gaat over de circulaire economie. Een complex begrip voor een simpele gedachte: afval is de grondstof van de toekomst. We leven in een weggooi-maatschappij. We putten eindige natuurlijke hulpbronnen uit en creëren enorme bergen afval. We zouden een voorbeeld kunnen nemen aan  de natuur, waarin alles wordt hergebruikt.

De vraag is: hoe passen we dit simpele principe toe in ons dagelijks leven. Daarvoor hebben we drie bijzondere sprekers bereid gevonden hun kennis met ons te delen.

Tot slot stellen we iedereen de vraag: wat kunnen wij morgen doen om de wereld duurzamer te maken? Daarover gaan we aan de hand van het thema met elkaar in discussie.

De uitleen economie
Paul Teule is econoom en filosoof en werkt als docent aan de UvA en de EUR. Hij schrijft een proefschrift over duurzame economische groei. Daarnaast schrijft hij elke woensdag een blog op sargasso.nl, waaronder een interessant stuk over de uitleeneconomie. Op deze avond zal hij ingaan op dit begrip. Want zijn wij in staat om eigendom los te laten?

De samenleving betrekken
Menno van der Veen en Michiel Hulshof van adviesbureau Tertium betrekken burgers bij complexe vraagstukken als duurzaamheid. Daarbij werken zij met de methode van disruptive thinking. Zij zullen ons gaan vertellen hoe dat er in de praktijk uitziet. Want duurzaamheid klinkt interessant, maar hoe betrek je mensen hierbij? Een mooi voorbeeld is het My 2030’s onderzoek, het eerste kwalitatieve onderzoek naar de wensen en zorgen van burgers over de biobased economy.

Mud Jeans
Bert van Son is de initiatiefnemer en directeur van MUD jeans. Mud Jeans introduceerde kort geleden het concept “Lease a Jeans”, een innovatief modeconcept dat mode écht duurzaam maakt. Iedereen kan voortaan zorgeloos een duurzame jeans leasen voor een vast, laag bedrag per maand. Zo maakt MUD duurzame mode betaalbaar. Bert zijn focus ligt helemaal op de circulaire economie.

Mud Jeans is de eerste winnaar van de Circle Challenge, uitgeroepen door de organisatie The Circle Economy. Volgens The Circle Economie wist Mud overtuigend en bijzonder origineel de principes van de circulaire economie om te zetten in een werkend business model.

Locatie: Café Amstelhoeck (aan de Stopera), Amstel 1
19.30:
Inloop
20.00: Start

Grotere kaart weergeven

Aanmelden via [email protected] wordt bijzonder gewaardeerd, maar is niet verplicht.

(Beeld: Creative Commons-licentie)