Zij aan zij met stakende taxi-chauffeurs op het Malieveld

Door Sofyan Mbarki op 20 februari 2019

Gisteren was onze fractievoorzitter Sofyan Mbarki aanwezig op het Malieveld in Den Haag om zij aan zij te staan met stakende taxichauffeurs. De chauffeurs uit Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Eindhoven en andere steden voerden actie voor een eerlijke taximarkt met gelijke regels voor iedereen, ook voor de Uber app.

De taxi-chauffeurs die zijn aangesloten bij een Toegestane Taxi Organisatie (TTO) ondervinden namelijk oneerlijke concurrentie van chauffeurs die actief zijn via de Uber-app. Het bedrijf uit Silicon Valley kan haar ritjes een stuk goedkoper aanbieden omdat zij aan veel minder eisen hoeven te voldoen. Dit komt omdat TTO-taxi’s worden geschaard onder de ‘opstapmarkt’ en de Uber-taxi’s onder de ‘belmarkt’, waarvan de wetgeving gedateerd is.

Ook betaalt Uber geen belasting in Nederland en behandelt het haar chauffeurs niet zoals de PvdA Amsterdam het zou willen zien. Omdat Uber haar chauffeurs in een ZZP-constructie dwingt te werken (schijnzelfstandigheid), liggen alle risico’s bij de chauffeurs. Niet (kunnen) rijden betekent geen inkomsten. Ook houden Uber-chauffeurs na aftrek van alle (verzekerings)kosten en belastingen vaak minder dan het minimumloon over. Om toch te kunnen overleven dwingt dit chauffeurs om vaak en lang achter elkaar te rijden wat tot onveilige situaties leidt op de wegen, met soms dodelijke ongelukken tot gevolg.

De boodschap van onze fractievoorzitter Sofyan Mbarki was gisteren daarom helder. Het kabinet moet in actie komen om het ongelijke speelveld op de taximarkt ongedaan te maken. Ook had hij een belangrijke boodschap aan gebruikers van de Uber-app die deze dienst vooral ‘lekker makkelijk en goedkoop’ vinden: “Niks in het leven is gratis. Als er ergens een oneerlijke, te lage prijs wordt gevraagd door een bedrijf dat onze verzorgingsstaat ondermijnt, levert dat heel veel verliezers op: de onderbetaalde Uber-chauffeurs, de werk verliezende taxi-chauffeurs, maar ook jij en ik. Uiteindelijk compenseren wij via onze belastingen namelijk de bedragen die de CEO’s van Uber oneerlijk in hun zak stoppen. Daarom moeten we samen een vuist maken tegen dit oneerlijke systeem”

Klik hier voor het item van AT5 over deze mooie, strijdbare middag op het Malieveld

Samen met Nelleke Vedelaar (voorzitter PvdA), Co Engberts (PvdA Rotterdam)
en Gijs van Dijk (PvdA Tweede Kamer) op het Malieveld.

Sofyan Mbarki

Sofyan Mbarki is wethouder van de gemeente Amsterdam namens de PvdA. Zijn portefeuilles zijn Economische Zaken, Sport, MBO, Jongerenwerk en Aanpak Binnenstad.

Meer over Sofyan Mbarki