13 juli 2006

Revolutionair voorstel voor betaalbare koopwoningen

De PvdA in Amsterdam komt met revolutionair voorstel voor betaalbare koopwoningen

De gemeenteraad van Amsterdam heeft gisteravond met unanieme stemmen het voorstel van de PvdA aangenomen om een proef te starten met de bouw van koopwoningen met een prijs van slechts € 150.000,– tot € 180.000,–. Vergelijkbare woningen kosten nu tussen de
€ 200.000,– en € 230.000,–.

Volgens de indiener van het voorstel, PvdA-gemeenteraadslid Bouwe Olij, is het mogelijk deze woningen te bouwen omdat het woningen zijn die gebouwd gaan worden in zogenaamd maatschappelijk gebonden eigendom (MGE). Opvallend aan het voorstel is dat niet de woningbouwcorporaties maar commerciële marktpartijen de woningen gaan bouwen. Die geven in eerste instantie de korting op de gewone marktprijs. Na 15 jaar mogen de woningen alsnog tegen de dan geldende echte marktwaarde worden verkocht. De eigenaar van de woning krijgt dan 50% van de waardestijging en de financier de andere 50%. Uitgaande van een jaarlijkse stijging van de huizenprijzen behaalt de financier een zodanig rendement van zijn geïnvesteerde vermogen dat het interessant is om deze woningen te bouwen. De MGE-koper kan overigens op elk moment zijn woning verkopen aan de stichting die de woningen beheert en ook dan deelt hij voor 50% mee in de waardestijging op dat moment.

Uniek aan dit plan is dat ondanks de lage koopprijs van de woningen de gemeente toch een hoge grondprijs krijgt. Zelfs het dubbele van wat gebruikelijk is bij vergelijkbare woningen.

Bouwe Olij: ‘Dit klinkt ongelooflijk maar het is waar. De financiers zijn bereid € 50.000,– tot € 70.000,– voor de grond te betalen terwijl dat in vergelijkbare gevallen € 25.000,– tot
€ 35.000,– is’.

Het grote voordeel van dit plan is dus dat er én eindelijk betaalbare koopwoningen gebouwd worden in Amsterdam voor starters en mensen met een laag inkomen én de gemeente ook nog een hoge grondprijs ontvangt.

Daarnaast wordt bereikt dat een ijzeren voorraad goedkope koopwoningen ontstaat in de stad. Want als na 15 jaar de verkoop op gang komt (de woning hoeft uiteraard niet verplicht verkocht te worden door de MGE-eigenaar) dan is de financier verplicht opnieuw een serie goedkope koopwoningen te bouwen.

Bouwe Olij: ‘Ik heb gesproken met financiers, ontwikkelaars en bouwers die dit een zeer interessant plan vinden en staan te trappelen om de woningen te bouwen. Het is nu zaak dat de gemeente snel met hen om de tafel gaat en ze een locatie aanbiedt om een proefproject te starten. Ik denk ook dat er heel veel mensen in de stad zijn die zo’n betaalbare woning morgen willen kopen. Ik vrees dat morgen de telefoon bij de PvdA-fractie op het stadhuis roodgloeiend staat van mensen die zich willen inschrijven. Ze moeten nog even wachten’.

Klik hier voor het aangenomen amendement

Meer informatie: Bouwe Olij 06 2706 2401; [email protected]
PvdA-fractie: 020-552 3477