Door Nenita la Rose op 26 maart 2021

PvdA: hang op 1 april je regenboogvlag buiten

Op donderdag 1 April 2021 is het precies twintig jaar geleden dat Amsterdam wereldnieuws was toen toenmalig burgemeester Job Cohen het eerste huwelijk ter wereld sloot tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. In de raadszaal op de Stopera stapten die dag in totaal vier stellen met elkaar in het huwelijksbootje. Om stil te staan bij dit jubileum roept de PvdA Amsterdam het college én Amsterdammers op om op 1 april aanstaande zoveel mogelijk regenboogvlaggen te laten wapperen in de stad.

“Dit is namelijk een mijlpaal die we niet ongemerkt voorbij mogen laten gaan,” aldus raadslid Nenita La Rose (PvdA), die dit idee oppert naar voorbeeld van de Gemeente Utrecht: “Wat mij betreft gebruiken we dit jubileum om te vieren wat er bereikt is in de strijd voor gelijkheid en rechten van de mondiale LHBTIQ+-gemeenschap, maar staan we ook stil bij datgene wat nog bereikt moet worden. Nog steeds voelen teveel mensen uit deze gemeenschap zich nog niet geaccepteerd of worden onheus of ongelijk behandeld. De strijd is dus nog lang niet klaar.”

“De strijd is nog lang niet klaar.”

La Rose stelt voor om op 1 april op zoveel mogelijk gemeentelijke panden de regenboogvlag te tonen, maar roept ook Amsterdamse inwoners en bedrijven op om de regenboogvlag aan hun balkons en gevels te hangen om de strijd voor acceptatie en gelijkheid kracht bij te zetten: “Laten wij met zijn allen laten zien dat deze strijd ons menens is en aan het hart gaat. Want zolang het met één van ons niet goed gaat, gaat het met ons allemaal niet goed. Hang die vlag uit en doe mee!”

Nenita la Rose

Adviseur en coach / 61 jaar / Amsterdam Zuidoost In mijn Amsterdam heeft iedereen gelijke kansen en wordt niemand uitgesloten of gediscrimineerd. Mijn Amsterdam is een voorbeeld van inclusiviteit voor het hele land en de hele wereld. Want juist nu zijn goede voorbeelden overal zo dringend hard nodig.

Meer over Nenita la Rose