PvdA en FNV: geef taxichauffeurs een financiële adempauze

27 maart 2020

De PvdA Amsterdam en vakbond FNV doen een gezamenlijke oproep aan alle lease- en verzekeringsmaatschappijen om in – navolging van verschillende TTO’s – taxichauffeurs een financiële adempauze te geven. Op deze manier willen zij ervoor zorgen dat de taxichauffeurs de komende ‘werkluwe’ weken – veroorzaakt door het coronavirus – financieel makkelijker door kunnen komen.

“Door de Coronacrisis staat de stad stil en daarmee valt het werk en inkomen van duizenden als ZZP werkende taxichauffeurs de komende weken weg,” aldus PvdA-raadslid Dennis Boutkan. “In het belang van de bestaanszekerheid van de chauffeurs en hun gezinnen zou het enorm helpen als de maandelijkse lease- en verzekeringspremies tijdelijk verlaagd, danwel opgeschort worden. Ze kunnen hierin een voorbeeld nemen aan een groot aantal TTO’s die voor deze weken al contributieregelingen getroffen hebben. Op het moment dat de markt weer aantrekt zou je de opgeschorte bedragen middels een regeling dan weer kunnen compenseren. Ook roepen we TTO’s op die nog geen maatregelen voor hun chauffeurs hebben genomen het goede voorbeeld van hun collega TTO’s te volgen”

Minke Jansma van de vakbond FNV sluit zich hierbij aan: “Over heel de linie van de arbeidsmarkt zien we dat de eerste en de hardste klappen vallen bij mensen die in ZZP-constructie werken. Zij hebben van de ene op de andere week geen inkomsten meer. Zeker in een dure stad als Amsterdam zullen er bovenop het steunpakket van het kabinet extra stappen nodig zijn om een sociaal-maatschappelijke ramp te voorkomen. Dit soort stappen zouden dan als voorbeeld voor andere branches kunnen fungeren.”