12 november 2006

Debat over radicalisering in Slotervaart

“Het is vijf voor twaalf voor de wijk”, aldus stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch van Slotervaart over de toename van het aantal radicaliserende jongeren. Hij pleit voor gedurfde stappen. Hij stelde onlangs een radicaliseringdeskundige aan bij het stadsdeel. Dit is uniek in Nederland. Wouter Bos, de nationale voorman van de PvdA, heeft zich nadrukkelijk achter dit initiatief in Slotervaart gesteld. De aanpak van Marcouch blijkt echter ook veel vraagtekens en uiteenlopende reacties op te leveren.

Daarom organiseert de afdeling Slotervaart van de PvdA een debat over dit onderwerp. Dat speelt zich af op het eind van een verkiezingscampagne waar het thema integratie bijna niet meer in tel lijkt. Het debat vindt plaats op:

Maandag 20 november vanaf 20.00 uur in Zorgcentrum De Schutse, Comeniusstraat 20.
Gespreksleider is John Jansen van Galen
Panel:

• Jean Tillie, onderzoeker verbonden aan het Instituut voor Migratie- en Etnische Studies (IMES) van de Universiteit van Amsterdam. Hij deed in opdracht van de gemeente Amsterdam onderzoek naar radicaliserende moslims. In oktober 2006 was hij een van de opstellers van hun onderzoeksrapport: “Processen van radicalisering: Waarom sommige Amsterdamse moslims radicaal worden”.
  • Ahmed Marcouch, PvdA stadsdeelvoorzitter Slotervaart.
  • Trees Pels: werkzaam bij het Hilde Verwey-Jonker Instituut als onderzoeker en themacoördinator multiculturele vraagstukken.
  • Hanin Naji: arabiste en islamologe; bij ACB Kenniscentrum onder meer betrokken bij projecten over radicalisering en beeldvorming over islam.

PvdA-kamerlid Khadija Arib (nummer 34 op de lijst) heeft toegezegd vanuit de zaal deel te nemen aan het debat. Verder zijn aanwezig leden van PvdA-fracties en –besturen en sleutelfiguren uit de migrantenzelforganisaties uit westelijk Amsterdam om zich te mengen in de discussie.

Belangstellenden zijn van harte welkom op deze debatavond. Het aantal beschikbare plaatsen is echter beperkt. De zaal is vanaf 19.30 uur open.