10 april 2006

De kandidaat-wethouders van de PvdA zijn: Asscher, Aboutaleb, Gehrels en Herrema

De PvdA en GroenLinks hebben vanavond de kandidaat-wethouders voor het nieuwe college van B&W bekendgemaakt. De PvdA draagt vier wethouders voor en GroenLinks twee. Voor de PvdA worden de volgende personen voorgedragen:

Lodewijk Asscher (31)
Lodewijk Asscher werd op 27 september 1974 geboren in Amsterdam. Hij studeerde Nederlands recht aan de Universiteit van Amsterdam. In 2002 werd hij lid van de gemeenteraad en is sinds 2004 fractievoorzitter. Daarbij is hij werkzaam als Universitair docent op de UvA. Asscher wordt voorgedragen voor de portefeuille Financiën, Economische Zaken, (Lucht)haven en loco-burgemeester.

Kijk ook eens op zijn weblog op www.lodewijkasscher.nl

Ahmed Aboutaleb (44)
Ahmed Aboutaleb werd op 29 augustus 1961 geboren in Marokko en woont sinds 1976 in Nederland. Hij studeerde aan de HTS elektrotechniek. Aboutaleb was tot 2002 directeur van FORUM, Instituut voor multiculturele ontwikkeling, en vervolgens werd hij directeur bij de gemeente Amsterdam van de sector Maatschappelijke, Economische en Culturele ontwikkeling. Sinds 2004 is hij wethouder Werk en Inkomen en Onderwijs. Aboutaleb wordt voorgedragen voor de portefeuille Werk en Inkomen, Educatie, Jeugd en Diversiteit, Grote Stedenbeleid (GSB).

Carolien Gehrels (38)
Carolien Gehrels werd op 15 december 1967 geboren in Dronten. Zij studeerde Nederlandse Taal en Letterkunde aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Sinds 1997 werkte Gehrels als adviseur bij Berenschot Communicatie en vanaf 2000 als Managing director. Zij was onder meer verantwoordelijk voor het project Citymarketing van Amsterdam en Maastricht. Gehrels wordt voorgedragen voor de portefeuille Kunst en Cultuur, Lokale Media, Sport en Recreatie, Bedrijven, Deelnemingen en Inkoop.

Tjeerd Herrema (45)
Tjeerd Herrema werd op 1 maart 1961 geboren te Harlingen. Hij studeerde de economisch juridische richting aan de Hogere Economische School te Groningen. Sinds 2002 is Herrema voorzitter van het stadsdeel Zeeburg waar hij sinds 1999 stadsdeelbestuurder is. Daarvoor was hij werkzaam bij de FNV vakcentrale in verschillende functies, onder meer als hoofd van de regio Noord-Holland. Herrema wordt voorgedragen voor de portefeuille Verkeer, Vervoer en Infrastructuur (incl. Noord/Zuidlijn), Volkshuisvesting, Monumenten.

Voor GroenLinks worden de volgende personen voorgedragen:

Marijke Vos (47)
Marijke Vos werd op 4 mei 1957 geboren in Leidschendam. Zij studeerde biologie aan de Landbouwuniversiteit te Wageningen. Op dit moment is zij lid van de Tweede Kamer (sinds 1994) waar ze onder meer voorzitter was van de parlementaire enquêtecommissie onregelmatigheden bouwnijverheid. Daarvoor was zij onder meer voorzitter van Groen Links en universitair docent milieukunde. Vos wordt voorgedragen voor de portefeuille Zorg, Milieu, Personeel en Organisatie, Openbare Ruimte en Groen.

Maarten van Poelgeest (41)
Maarten van Poelgeest werd op 19 maart 1965 geboren in Amsterdam. Van Poelgeest studeerde Sociale Geografie aan de UvA (niet afgemaakt). Sinds 2001 is hij fractievoorzitter van GroenLinks in de Amsterdamse gemeenteraad en raadslid vanaf 1998. Daarvoor was hij onder meer campagneleider voor de landelijke verkiezingen in 1994 en voorzitter van de LSVb. Van Poelgeest wordt voorgedragen voor de portefeuille Ruimtelijke Orde en Grondzaken, Waterbeheer, ICT (incl. Glasvezel).