28 september 2006

Brabants Dagblad: ’Woord allochtoon niet meer gebruiken’

De Amsterdamse afdeling van de PvdA pleit ervoor om binnen de gemeente het woord allochtoon niet langer te gebruiken

Volgens Manon van der Garde, PvdA-fractieleider in Amsterdam is het woord ’allochtoon’ niet meer van deze tijd, bevestigde ze gisteren een artikel in Het Parool.

Het schrappen van de benaming allochtoon moet bovendien het ’wij-zij-denken’ tegengaan. “We moeten de termen allochtoon tegenover autochtoon zien te vermijden”, meent Van der Garde. De sociaal-democraten brengen het idee morgen ter sprake in de gemeenteraadsvergadering bij het programma ’Wij Amsterdammers II’. Dat is het vervolg op het actieplan dat na de moord op regisseur Theo van Gogh door de gemeente is opgesteld in de strijd tegen discriminatie, intolerantie en extremisme. De fractieleider weet nog niet of ze een meerderheid in de raad krijgt voor het plan. “We hebben het al eens ter sprake gebracht tijdens een commissievergadering, toen stonden de andere partijen niet heel hard te juichen.” Volgens haar hebben mensen bij het woord allochtoon niet meer een bepaalde groep voor ogen.

“Vaak gaat het om derde generatie-immigranten die nog steeds allochtoon worden genoemd. Zij zijn gewoon Amsterdammers zoals ik.”

Sympathiek

Van der Garde denkt dat het beter is mensen aan te duiden met de etniciteit waar ze vandaan komen, bijvoorbeeld Irakese Amsterdammers. Als het aan de PvdA ligt, wordt het woord allochtoon straks zowel schriftelijk als mondeling niet meer gebruikt binnen de gemeente. Wethouder Ahmed Aboutaleb (Diversiteit) vindt het voorstel van zijn partij ’sympathiek’. “Maar we moeten ons realiseren dat dit geen oplossing is voor echte problemen.”

De Kwestie vandaag: De overheid moet het woord ’allochtoon’ blijven gebruiken

Uw mening? www.brabantsdagblad.nl/kwestie