Boordevol plannen en goede voornemens ; concentratie van creatieve en media-bedrijven in Noord
Coalitiepartijen PvdA en GroenLinks trokken 51 miljoen uit om ’het vliegwiel in beweging te zetten’
Uit Het Parool:
TON DAMEN
MARCEL WIEGMAN
AMSTERDAM – Amsterdam verliest snel terrein in de concurrentieslag in Europa. De Amsterdamse PvdA-wethouder van Economische Zaken Lodewijk Asscher wil de stad weer terug in de top.
Die belofte had hij gedaan aan zijn kiezers, en dus presenteerde hij vanmorgen in het INIT-gebouw, tachtig dagen na de gemeenteraadsverkiezingen, zijn honderddagenplan, waarvoor de coalitie van PvdA en GroenLinks 51 miljoen euro uittrokken.
Als een echte ondernemer heeft Asscher een ’mandje’ van Europese ’rankinglijsten’ samengesteld, waarop de vorderingen kunnen worden gemeten. Op die graadmeter staat Amsterdam op de zevende plaats. In 2010 moet de vijfde plaats veroverd zijn.
Ronken doet de tekst wel: ’Creativiteit is het cruciale criterium van Amsterdam Topstad. De stad kan en mag daar gezien haar rijke historie aanspraak op maken en Amsterdam kan daarmee voor de toekomst een sterke positie in Europa en de wereld verwerven. Een uitdagend en creatief milieu is wat de stad nodig heeft. Door te verrassen en vernieuwers aan zich te binden kan het onderscheidend vermogen van Amsterdam groeien’.
De eerste projecten staan op de rails. Een greep:
l Digitaal expatloket. Via een interactieve website kunnen werknemers van buitenlandse bedrijven hun komst naar Nederland voorbereiden, vergunningen aanvragen en inschrijfprocedures beginnen. Gedacht wordt tevens aan een ’fysiek loket’, mogelijk op Schiphol.
l Amsterdam-promotie door grote bedrijven. De KLM helpt mee aan de citymarketing, bijvoorbeeld met meer informatiemateriaal over Amsterdam in de vliegtuigcabine .
l Leegstaande bedrijfsgebouwen. Amsterdam moet tijdelijk leegstaande gebouwen gratis ter beschikking stellen aan creatieve ondernemers, starters, en kunstenaars. Als voorbeelden gelden het oude TPG-gebouw naast het CS, de kauwgomballenfabriek aan de Spaklerweg, die morgen wordt opgeleverd, en dit najaar het Gemeentearchief aan de Amsteldijk.
l Starterskrediet. ABN Amro ontwikkelt een starterskrediet voor creatieve ondernemers. ING en Rabobank bieden mentoren aan voor begeleiding.
l Gastvrijheid. De stad moet gastvrijheid uitstralen. Er komt ook een keurmerk voor taxi’s.
l Science Park. Er komen meer investeringen in het Science Park, waar bijvoorbeeld een laboratorium wordt gebouwd voordat de gebruikende bedrijven arriveren. Er komt ook een nieuw gebouw voor kennisintensieve starters.
l Noordelijke IJ-oevers. Creatieve en mediabedrijven worden aangetrokken voor vestiging in Amsterdam-Noord, waar bijvoorbeeld MTV zich gaat vestigen. Verder wordt de duurzame haven Ecoport ontwikkeld.
l Universiteiten bundelen krachten. De bestaande kennisinstellingen – Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit – gaan samen met nieuwe topopleidingen streven naar een ’nieuwe Harvard’.
Het Science Park in de Watergraafsmeer. foto marco van hal
Het huidige pand van het Gemeentearchief aan de Amsteldijk, dat dit najaar leeg komt. foto jan-Dirk van der burg