15 mei 2006

Allochtone vrouwen en sport: “start to run.”

“Start to Run” : een verrassende looptraining voor vrouwen in Geuzenveld

Ruim een jaar geleden, in mei 2005, ging in stadsdeel Geuzenveld de cursus “start to run” voor vrouwen van start. Het project heeft als doel migrantenvrouwen te stimuleren om te sporten en te bewegen, en om ze op deze manier uit een isolement te halen. Samen met Yman Marrach ging ik op een dinsdagochtend een kijkje nemen.

We mochten meteen meedoen. De training werd verzorgd door een professionele trainster. Het was knap fris buiten, en na een korte warming-up gingen we snel verder met loopoefeningen. Omdat iedereen twee dagen eerder mee had gedaan aan een recreatieloop was deze training een zogeheten “hersteltraining”. Dat kwam ons wel goed uit: alles ging in een rustig tempo en zo konden wij er gelukkig voor zorgen dat de PvdA geen modderfiguur sloeg. De vrouwen waren nog vol enthousiasme over de recreatieloop, en terecht erg trots op hun prestatie. Maar ze hadden vooral ook zo overduidelijk plezier in het samen sporten!

Onder de indruk van het project maakte ik een afspraak met Claire Jansen van stadsdeel Geuzenveld. Claire vertelde dat “Start to Run” een samenwerkingsverband is van Nike en Sportcentrum “de Eendracht” Nieuwe Stijl (SENS). De loopcursus bestaat uit 6 trainingen van 1,5 uur, en wordt afgesloten met een georganiseerde hardloopwedstrijd.

De financiële drempel voor deelname is laag : het inschrijfgeld bedraagt 10 euro, en Nike stelt voor alle deelneemsters schoenen ter beschikking. “Start to Run” is inmiddels een groot succes. Er zijn al vervolgcursussen van start gegaan, en een aantal vrouwen die de looptraining hebben gevolgd zijn zo enthousiast dat zij zelf een cursus volgen om trainster te worden. Inmiddels is in Geuzenveld ook een loopcursus voor mannen van start gegaan, zeer binnenkort gevolgd door de eerste cursus“Start tot Run for Kids”.

In Osdorp en Slotervaart gaat binnenkort de looptraining voor vrouwen van start.

“Sport is leuk, gezond, en goed voor de sociale cohesie”, zo staat in ons verse coalitie akkoord. De komende jaren wil de gemeente dan ook investeren om alle Amsterdammers, oud en jong, te stimuleren om meer te sporten en bewegen.
“Start to Run” is een prima voorbeeld hoe dit in de praktijk kan worden gebracht.

Ondertussen loop ik nu twee keer in de week braaf mijn “ huiswerk” trainingsrondjes in een park dicht bij mijn huis. Maar zonder de andere vrouwen lijkt het alsof de wind kouder waait, en de afstanden langer zijn. Ik mis hun aanmoediging en vooral ook hun gezelschap. Ik verheug me dan ook nu al op de recreatieloop waar we binnenkort samen aan zullen deel nemen!