19 november 2007

Asscher: ‘Wij maakten deze Frankenstein zelf. Zonder resultaten geen geld.’

Het mes gaat in subsidies voor welzijn. Wethouder Lodewijk Asscher van Financien wil komend jaar alle Amsterdamse welzijnsinstellingen die met jongeren werken, doorlichten op hun resultaten. Wie geen succes kan laten zien, zal dat merken in de financiering.

Op deze wijze wil Asscher (PvdA) een einde maken aan de toestand waarin tientallen, zo niet honderden grote en kleine organisaties, alle met hun eigen clubjes en eigen subsidies, geheel versnipperd werken voor dezelfde doelgroep, en vissen in dezelfde vijver.

Asscher kreeg gisteren alle (PvdA-)stadsdeelvoorzitters achter zich. Met hen had Asscher een drie uur durende ‘vruchtbare bijeenkomst’. "Wij hebben campagne gevoerd met de leus ‘Kinderen eerst’, dus we hebben een verantwoordelijkheid. We zijn het eens: we moeten goed gaan kijken welke instellingen en welke initiatieven nu werkelijk resultaat hebben."

In de stadsdelen wordt, aldus Asscher, al druk gewerkt aan verbetering van zorg en hulpverlening aan kinderen met problemen. "In Slotervaart, in Westerpark, overal worden goede ideeen bedacht en die hebben we ook uitgewisseld."
Asscher is bereid de hand in eigen boezem te steken: "Wij hebben zelf onze subsidieverordeningen gemaakt, wij hebben zelf deze Frankenstein geconstrueerd. Binnen een jaar moet er een trendbreuk zijn."

Asscher gaat alle welzijnsinstellingen en hulpverleningsinstanties uitnodigen voor ‘een stevig gesprek’, en hoopt dat zo samenwerking zal ontstaan.