15 oktober 2006

PvdA-fractie Oost-Watergraafsmeer deze week twee keer in Telegraaf

Uit Telegraaf van 11 oktober 2006:

Meer huizen in plan Oost
De PvdA in Oost/Watergraafsmeer onderzoekt de mogelijkheid om het nieuwe stadsdeelkantoor niet op te nemen in de herontwikkeling van het Polderweggebied en daar koopwoningen voor in de plaats te zetten.
Het stadsdeel kampt met een tekort van maar liefst 15,6 miljoen euro, onder meer door een strop bij de bodemsanering. De realisatie van een nieuw stadsdeelkantoor is een van de duurste onderdelen van het project.

Optie
“Het is ingewikkeld omdat de eerste paal al is geslagen en er dus al voorbereidingskosten zijn gemaakt. Er bestaat nog een optie om op die plek woningen te bouwen, maar dat moet nog allemaal onderzocht worden”, vertelt PvdA-fractielid PvdA-fractielid Ron Steur. Waar het kantoor dan wel moet komen, is nog niet duidelijk. Daarnaast is binnen de deelraad commotie ontstaan over de hoeveelheid sociale huurwoningen die in het Polderweggebied moeten komen. “Wat ons betreft, zouden de woningen die op de plek van het stadsdeelkantoor komen, koopwoningen moeten worden. Anders levert het geen geld op en kan het tekort nog niet worden weggewerkt. Maar wij zijn niet, zoals een aantal andere partijen, voor het verminderen van het aantal sociale huurwoningen”, aldus Steur.

Uit de Telegraaf van 11 oktober 2006:

Verzet studenten tegen afvalstoffenheffing minihuis
Studenten die wonen aan de Wenckebachweg weigeren hun afvalstoffenheffing te betalen. Stadsdeel Oost/Watergraafsmeer rekent hen 258,52 euro afvalheffing per jaar. Onterecht, vinden de studenten die niet begrijpen dat hun containerwoning van 12 bij 2,5 meter als een eenpersoonshuishouden berekend wordt.

Sem de Spa, student bedrijfswiskunde aan de Hogeschool van Amsterdam: „Ik woon hier met veel plezier maar 86,17 euro voor vier maanden afval slaat nergens op. Dat komt neer op ruim vijf euro per vuilniszak. Het stadsdeel int alleen voor dit complex al 258 duizend euro per jaar, en dat voor twee keer per week het vuilnis ophalen.”

De studenten hebben inmiddels hulp ingeschakeld van de politiek. Joyce de Roode, secretaris van bewonersvereniging Wenckehof: „ We zijn in overleg met Meint Helder van de PvdA. Ook hij pleit voor een soepelere regeling voor ons en ziet een bijzonder tarief voor de studenten van de Wenckebachweg voor de afvalheffing als interessante optie.” Tot die tijd stromen de bezwaarschriften van de studenten de Dienst Belastingen van Amsterdam binnen.

Sharona Ceha, verantwoordelijk wethouder van stadsdeel Oost/Watergraafsmeer wil niets veranderen aan de hoogte van de heffing. „De kosten die wij vragen voor het afval zijn dekkend. We kunnen er niets aan veranderen.”

Vorig jaar regelde woonstichting De Key nog zelf de afvalverwerking. Dat deden we veel goedkoper dan de gemeente het nu doet, aldus Wim de Waard van de Key. We kregen nooit klachten, maar moesten het verplicht overdragen aan de gemeente.”

De studenten kunnen waarschijnlijk wel gebruik maken van een mogelijkheid tot kwijtschelding van de heffing, omdat ze over een minimum inkomen beschikken. „Maar dat geldt bijvoorbeeld niet voor studenten met een forse lening”, aldus de Roode. Meint Helder: „We moeten gewoon voorkomen dat deze groep studenten in een bijzondere woonvorm als de Wenckebachweg volgend jaar weer zo’n rekening gepresenteerd krijgen.”