20 september 2006

Aboutaleb geeft plannen kabinet een 4,5

Gisteren werd de miljoenennota gepresenteerd. Het voltallige bestuur van Amsterdam was aanwezig. Nu geven ze in Het Parool hun commentaar:

‘Het kabinet gaat in de miljoenennota volledig voorbij aan de belangrijkste thema’s voor Amsterdam: armoede, spanningen in de stad en de problemen die voortvloeien uit de multiculturele samenleving. Dit zegt het Amsterdamse stadsbestuur in een reactie op de begroting.

Wethouder Ahmed Aboutaleb van Sociale Zaken (PvdA) geeft de plannen een dikke onvoldoende: 4,5 is zijn cijfer. ’’De problemen van de grote stad krijgen geen enkele aandacht,’’ zegt hij.

Aboutaleb merkt ook in Amsterdam dat de economie aantrekt. ’’Maar het kabinet erkent niet dat grote groepen in de stad nooit aan het werk zullen komen. Daaraan moeten we iets doen, met gesubsidieerde arbeid.’’

Aboutalebs partijgenoot en collega-wethouder Lodewijk Asscher (Economische Zaken) zegt ’minder in een juichstemming’ te zijn dan het kabinet. Volgens hem is premier Jan Peter Balkenende ’rijkelijk laat’ met zijn voornemen meer aandacht te besteden aan jeugd en onderwijs. ’’Er is jaren bezuinigd op de vernieuwing in de oude wijken.’’

Aboutaleb plaatst kanttekeningen bij de beloofde verbetering van de koopkracht. ’’Het kabinet concentreert zich vooral op de middengroepen, aan de onderkant van de samenleving gebeurt te weinig. Amsterdam telt duizenden inactieven en gepensioneerden met een te lage AOW. Die mensen moeten nu blij zijn met vijftien euro extra. Voor deze groepen heeft de periode van het zuur te lang geduurd.’’ Aboutaleb keert zich verder fel tegen het plan tol te heffen bij de Tweede Coentunnel.

Balkenende en minister Gerrit Zalm van Financiën sloegen gisteren een tevreden toon aan over de begroting, die een klein overschot heeft en een economische groei van drie procent voorziet. Volgens CDA en VVD zijn de gunstige cijfers vooral te danken aan het kabinetsbeleid.

VVD-leider Mark Rutte spreekt zelfs van ’een historische omslag’ in de bijstand. ’’Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog zijn honderdduizenden mensen uit de bijstand geraakt en aan het werk gekomen.’’

Uit Het Parool