11 september 2006

Vragen over rechtspositie huurders

Schriftelijke vragen inzake Amsterdamse woningcorporaties.

Tijdens het zomerreces zijn er verschillende publicaties in de kranten verschenen over de wijze waarop woningcorporaties hun sociale taken en verplichtingen uitvoeren. Aanleiding was ondermeer het advies dat onder leiding van de heer Arnold Schilder op verzoek van de minister van VROM recentelijk is uitgebracht en waarin de woningcorporaties op hun toezicht, zowel financieel als maatschappelijk tegen het licht zijn gehouden. Op bijna alle terreinen is het toezicht nu onder de maat, stelt de commissie. Op 28 juli heeft het geachte collega raadslid Van den Burg ook vragen gesteld n.a.v. het advies van de commissie Schilder. Die vragen beperkten zich echter tot het verzoek om inzicht inzake de aantallen in aanbouw of gebouwde sociale huurwoningen. De maatschappelijke taak van woningcorporaties is echter breder en betreft ook verantwoordelijkheden t.a.v. leefbaarheid, wijkbeheer, sociale cohesie, buurtontwikkeling en doelgroepen.
Zie onderaan voor de vragen.

Schriftelijke vragen van het raadslid Willemse (PvdA) inzake de rechtspositie van Amsterdamse huurders

In het Parool van 22 augustus 2006 worden zowel een ambtenaar van de Dienst Wonen als een medewerker van de Huurdersvereniging Amsterdam aan het woord gelaten over onduidelijke en tijdelijke huurcontracten. Aangegeven werd dat de regels zo ingewikkeld zijn dat misverstanden zich makkelijk voordoen en dat daardoor woningcorporaties de mazen van de wet opzoeken. Hierdoor zou de rechtspositie van Amsterdamse huurders worden aangetast.
Zie hieronder de vragen.