4 september 2006

PvdA nog steeds tegen privatisering Schiphol

De Amsterdamse VVD wil nu snel een besluit over de verkoop van Schiphol. Nadat de VVD jarenlang in een college met de PvdA tegen de privatisering van de luchthaven was, willen ze nu wel ineens de beurs op. De PvdA in Amsterdam houdt wel voet bij stuk en zal tegen de privatisering van Schiphol stemmen. Het Coalitieakkoord van de PvdA en Groenlinks is zeer duidelijk: Amsterdam werkt niet mee aan de verkoop van Schiphol. Toch wil dit kabinet doorgaan met privatisering. Minister Zalm verwijt Amsterdam nu zelfs de zaak te vertragen.

Van alle kanten wordt druk uitgeoefend op het Amsterdamse college en de gemeenteraad om alsnog akkoord te gaan met de privatisering van Schiphol. De Amsterdamse VVD heeft zelfs een extra commissie ingelast, teneinde zo snel mogelijk te besluiten over Schiphol. Het besluit zou daardoor volgende week al moeten vallen. Zalm dreigt met advocatenteams en een privatisering zonder Amsterdam. Zij verwachten blijkbaar dat de PvdA om te kopen is. Verkoop van Schiphol tegen een extra ontwikkeling op de Zuidas. De PvdA doet echter niet mee aan dit soort spelletjes. Tegelijkertijd lijken het kabinet en de plaatselijke VVD doofstom voor de inhoudelijke argumenten in het debat.
We zetten de argumenten nog even op een rijtje.

De luchthaven is een essentiële motor voor de regionale economie. De mainport en de overstapfunctie van Schiphol zijn van belang voor het vestigingsklimaat in de regio en de internationale concurrentiepositie van Nederland. Om dit belang te waarborgen, is het noodzakelijk dat het optimaal ondersteunen van het passagiers- en goederenvervoer voorop staat. En juist dit aspect is niet gewaarborgd als de luchthaven geprivatiseerd wordt. Als het winstgevender is om de aandacht meer te richten op uitbreiding van kantoren, zal Schiphol dat als privaat bedrijf immers niet nalaten. Snelle winst valt vooral te halen uit vastgoed en een verhoging van de tarieven. Dit is precies de vrees van analisten en luchtvaartmaatschappijen, waaronder de KLM. Zij verwachten dat hogere kosten de vliegmaatschappijen zullen dwingen om uit te wijken naar andere steden in Europa als de focus van de ontwikkeling van Schiphol meer zal komen te liggen bij de ontwikkeling van de omringende bedrijventerreinen.
Daarnaast levert Schiphol de Amsterdammer meer geld op wanneer het niet wordt geprivatiseerd. Als aandeelhouder ontvangt Amsterdam dividend voor haar 21,8% van de aandelen. Het jaarlijkse bedrag aan dividend van een goedlopend vliegveld, zoals Schiphol, is dus uiteindelijk hoger dan het bedrag uit een overhaaste verkoop.

Hoe kunnen minister Zalm en de gemeente Amsterdam nu dichter bij elkaar komen? Amsterdam wil 26% van de aandelen van het Rijk overnemen. In navolging op dit voorstel zijn ook de stad Rotterdam en de provincie Noord-Holland bereid om aandelen van het rijk te kopen. Het is een creatief voorstel en een coöperatieve houding van een stad die naar toekomst kijkt. En het mes snijdt aan twee kanten. Schiphol behoudt zo de hoognodige overheidsinvloed via de gemeente Amsterdam, terwijl op de korte termijn minister Zalm nog binnen deze kabinetperiode het geld kan innen. Als er voor het Kabinet geen tussenoplossing mogelijk is, vraag ik me af wat Zalm en de plaatselijke VVD met een versnelde vergadering precies willen winnen. Ze weten dat het antwoord op de vraag of Amsterdam haar aandelen verkoopt gewoon nee blijft.

Manon van der Garde
Fractievoorzitter PvdA Amsterdam