Door linkse samenwerking de #wooncrisis te lijf

Door Tom Leenders op 27 september 2019

Afgelopen dinsdag kwamen op initiatief van ons duoraadslid Tom Leenders de linkse partijen uit de vier grote steden en een aantal experts op het gebied van volkshuisvesting bijeen. Onderwerp van gesprek: de #wooncrisis. Wonen is voor veel mensen onbetaalbaar geworden, ruimtelijke ongelijkheid groeit en de toegang tot een betaalbare woning lijkt schier onmogelijk. Het is een opdracht voor de linkse partijen om dit steeds groter wordende probleem te herstellen.

In de recent gepresenteerde Voorjaarsnota van het kabinet, worden de problemen in onze volkshuisvesting wel erkend, maar wordt er in de ogen van Tom Leenders veel te weinig boter bij de vis gedaan om problemen echt op te lossen.

Er moet niet alleen meer gebouwd worden, maar we moeten er ook voor zorgen dat deze woningen betaalbaar zijn en vooral blijven. Want nu uit CPB cijfers ook nog eens blijkt dat de helft van de huurders moeite heeft om rond te komen, mogen we concluderen dat het 5 over 12 is.

Tijdens de bijeenkomt afgelopen dinsdag legden de linkse partijen uit de grote steden de eerste hand aan een pamflet met maatregelen om de #wooncrisis te bestrijden. De uiteindelijke bestemming? Den Haag!

Het is namelijk – zeker in de grote steden – tijd voor echte maatregelen. Samen staan we sterk! Dit wordt vervolgd..!

Tom Leenders

Tom Leenders is duoraadslid bij de fractie van de PvdA Amsterdam met als belangrijkste portefeuilles Wonen & Bouwen, Ruimtelijke Ordening en de Digitale Stad.

Meer over Tom Leenders