14 juni 2006

WK voetbal en prostitutie?

“Het WK voetbal in Duitsland zal niet voor iedereen even feestelijk verlopen. Het is helaas een gegeven dat daar waar grote groepen mannen bij elkaar komen, een markt voor commerciële seks ontstaat. Het is een markt, waar criminele mensenhandelaren zich graag op storten om misbruik te maken van kwetsbare vrouwen, meisjes en jongens en hen te dwingen tot onvrijwillige seks. Dit is bekend uit grote sportevenementen uit het verleden zoals de Olympische Spelen in 2004 in Athene. Toen werden duizenden vrouwen in Oost-Europa geronseld, verhandeld en gedwongen tot prostitutie.” Dit schrijft PvdA bestuur in een open brief aan de Voetbalbond KNVB.

Karina Schaapman en Sabina Gazic, raadsleden van de PvdA-fractie in Amsterdam ondersteunen dit initiatief en roept daarom ook de KNVB op om publiekelijk afstand te nemen van vrouwenhandel en een bijdrage te leveren aan een voorlichtingscampagne om zo de gedwongen prostitutie te bestrijden.