Amsterdammers hebben recht op meer ruimte en schonere lucht

2 november 2018

Gisteren ontvouwde onze wethouder Sharon Dijksma haar plannen die bij moeten gaan dragen aan een Amsterdam met minder auto’s, meer ruimte voor fietsers en voetgangers en betere en gezondere luchtkwaliteit. Door parkeertarieven voor bezoekers te verhogen, wil Dijksma Amsterdam toekomstbestendig maken. Een goed plan volgens ons raadslid Dennis Boutkan: “Amsterdammers hebben recht op meer ruimte en schonere lucht.”

Dennis, hoe heb jij gisteren de plannen van wethouder Dijksma over de verhoging van de parkeertarieven ontvangen?
“Ik heb de plannen van Sharon Dijksma als heel positief ontvangen. Op dit moment rijden er iedere dag veel meer auto’s Amsterdam in dan we als stad aankunnen. Hierdoor verslechtert de luchtkwaliteit, ontstaan er opstoppingen en dus onveilige situaties en krijgen voetgangers en fietsers niet de ruimte die zij nodig hebben. Dat kunnen we niet op zijn beloop laten en vraagt om maatregelen.”

Waarom leent de verhoging van parkeertarieven  voor bezoekers zich daar in jouw ogen zo goed voor?
“Als ik door Amsterdam fiets of wandel en het straatbeeld bekijk, schrik ik gewoon als ik zie hoeveel openbare ruimte – die van ons allemaal is – in beslag wordt genomen door stilstaande, geparkeerde auto’s. Dat vind ik dood- en doodzonde. Wat ik ook zonde vind is dat veel mensen uit gewoonte de stad inrijden, terwijl er heel veel goede alternatieven zijn. Ik hoop dat door deze maatregelen van het college mensen bewuster worden van de keuzes die zij maken.”

Waar moeten deze maatregelen toe leiden?
“Deze maatregelen moeten leiden tot een Amsterdam met meer ruimte voor fietsers en voetgangers, meer ruimte voor kinderen om te spelen en een Amsterdam met betere luchtkwaliteit. Op sommige plekken in onze stad staat wonen gelijk aan zes sigaretten per dag roken. Dat is toch ongehoord? Amsterdammers hebben recht op schonere lucht en een prettige leefomgeving met goed OV en meer ruimte voor de fiets.”

Kun je je voorstellen dat sommige bewoners schrokken toen ze de plannen zagen?
“Dat kan ik mij zeker voorstellen. Ik heb ook wat berichten van bewoners gehad met de vraag of zij ook meer moeten gaan betalen, maar dat is dus niet zo. Deze maatregel geldt voor de bezoekers aan Amsterdam. Voor bezoekers aan Amsterdammers die hier wonen hebben we de bezoekersregeling uitgebreid. Dat is iets waar ik erg op aan heb gedrongen. Op het centrum na waar geen bezoekersregeling is, wordt in de rest van de ‘betaald parkeren plekken’ in Amsterdam het aantal uren uitgebreid naar 40 per maand. Daarmee laten we zien dat we het hartstikke belangrijk vinden dat alle Amsterdammers bezoek kunnen ontvangen tegen 50 % korting.”

Je hoort ook geluiden van plaatselijke ondernemers die zeggen: hogere parkeerkosten betekent voor mij minder omzet.
“Dat heel veel mensen die producten of diensten kopen bij plaatselijke ondernemers altijd met de auto komen, is een achterhaald idee. Ik denk ook juist dat we met deze maatregelen de plaatselijke ondernemers heel erg helpen. Door deze maatregelen maken we winkelgebieden en daarmee het winkelklimaat aantrekkelijker. We creëren winkelbuurten die aantrekkelijker worden om naartoe en doorheen te fietsen of te wandelen. Misschien dat Amsterdammers daardoor wel sneller even naar een winkel toegaan, dan dat ze hun product online bestellen. Ook het MKB Amsterdam drong in 2017 al aan op meer ruimte voor fietsers, voetgangers en schonere lucht door minder auto’s toe te laten. ”

Oftewel, een win-win situatie voor iedereen.
“Dat denk ik zeker. We moeten echt af van het gemak waarmee bezoekers de auto pakken en de stad inrijden. Zeker omdat we zoveel goede alternatieven hebben. Denk aan de NoordZuid-lijn die net is gaan rijden. Het is hard nodig om de stad toekomstbestendig te maken, maar dat vraagt wel een omslag in denken. We kunnen niet meer op onze handen blijven zitten.”