20 mei 2006

Investeren in kansen!

“Stadsdeel Zuidoost is de stad van de toekomst! Een bruisende stad met een enorm potentieel met als kenmerk diversiteit: Zuidoost is een multiculturele samenleving in optima forma, Zuidoost is bedrijvenparken maar ook kleinschalige bedrijvigheid. Zuidoost is Bijlmermeer én laagbouw uitkijkend over de weilanden, Zuidoost is AMC en ArenA, het is kunst kijken in de K-buurt en culinair genieten aan de Gaasperplas. Het is een stad met een enorme dynamiek; een geweldige diversiteit. Een smeltkroes van talent en dromen die door het nieuwe bestuur gekoesterd en gestimuleerd moet worden.

Inzet bij de verdere ontwikkeling van Zuidoost is dan ook ‘niemand aan de kant’. Zuidoost is van ons allemaal, dus iedereen moet in onze samenleving kunnen participeren. Wij gaan daarbij uit van eigen initiatief en de zelfredzaamheid van onze bewoners. Maar daarbij moeten we erkennen dat niet iedereen op eigen kracht zijn weg kan vinden. Daarom slechten we barrières zodat iedereen gelijke kansen krijgt! Dat betekent investeren. Investeren in de sociale ontwikkeling, onderwijs, werk, ondernemerschap, jeugd, kunst en cultuur, sport en recreatie en ook de fysieke omgeving. Het nieuwe bestuur gaat de bewoners instrumenten aanreiken om voluit deel te nemen aan de samenleving.

Voor wat betreft de sociale paragraaf is in Zuidoost al heel wat bereikt. Toch staan er nog mensen aan de kant. Teveel mensen zijn door het economisch zware weer in de problemen geraakt. Dit vraagt om de ontwikkeling van een integraal en preventief armoedebeleid, dat gebaseerd is op een analyse van de armoede in Zuidoost en de gevolgen daarvan voor kinderen en jongeren. Ook de uitbreiding van de schuldhulpverlening is noodzakelijk om mensen uit een uitzichtloze situatie te halen en eventueel terug te leiden naar de arbeidsmarkt. In ondersteunend opzicht gaan we er voor zorgen dat de informatieverstrekking over de beschikbare voorzieningen optimaal is. Dat wil zeggen dat die bewoners die aanspraak kunnen maken op voorzieningen ook daadwerkelijk op de hoogte zijn van hun rechten.

Een andere barrière die volledige participatie in de weg staat is de werkloosheid. We gaan op het lokale niveau maatregelen nemen die de werkgelegenheid bevorderen. We maken werk van werk. Deze initiatieven zullen we in samenwerking met de gemeente Amsterdam ontplooien. Winst is vooral gelegen in het creëren van een stevig economisch draagvlak waardoor het aantal banen toeneemt. Zuidoost moet een goed vestigingsklimaat bieden voor bedrijven. Concreet gaat het dan om het Centrumgebied als tweede stadshart van Amsterdam waar GETZ en Music Dome onderdeel van uit maken. Ook het ArenA-initiatief en andere samenwerkingsverbanden met ondernemers in Zuidoost geven veel mogelijkheden op het gebied van werkgelegenheid. Andere initiatieven zijn de leerwerkstraat die gevormd wordt door het CEC en Women@Work dat de doorstroom van vrouwen naar werk, opleiding of eigen bedrijf stimuleert. Voortzetting van het Ondernemershuis is nodig om de kleinschalige bedrijvigheid te stimuleren.

Zuidoost is een ‘jong’ stadsdeel. Onze jeugdige bewoners faciliteren we zodat ze een kansrijke start krijgen. We gaan fors investeren in de jeugd en niet alleen in de probleemjeugd. Het opstellen van een integraal uitvoeringsprogramma jeugd heeft prioriteit en ook het organiseren van een preventieve gezinsgerichte aanpak. Onze jongeren verdienen een stimulerende gezinsomgeving.

Cruciale elementen daarbij zijn het bewerkstelligen van een doorlopende leerlijn, het terugdringen van het schoolverzuim, het creëren van een vangnet voor voortijdige schoolverlaters, de arbeidstoeleiding, huisvesting voor jongeren, het ontwikkelen en stimuleren van talent en het bieden van een volwaardig cultureel aanbod. Voor de jonge jeugd geldt dat het aanbieden van voor- en vroegschoolse educatie essentieel is, de brede schoolconcepten verder ontwikkeld worden, er gerichter cultuureducatie gegeven wordt, de Cito-score moet verder omhoog en de aanwezigheid van een gymnasium in Zuidoost moet nagestreefd worden.

Ook het investeren in de omgeving is een goede Zuidoost gewoonte geworden die we willen voortzetten. De kwaliteit van de omgeving gaat bewoners zeer aan het hart. Een hoogwaardige woonomgeving is voorwaarde voor het welbevinden van onze bewoners. Daarom stellen we voor alle wijken wijkvisies op. Wijkvisies omvatten een realistisch droombeeld voor de toekomst. Ze beschrijven hoe een wijk er over een aantal jaren uit zou kunnen zien. Ze vormen een richtinggevend kader voor het treffen van structurele maatregelen in kader van de leefbaarheid. Een kader dus voor wat het stadsdeel doet in een wijk. Op basis van deze visies worden vervolgens geïntegreerde wijkjaarprogramma’s opgesteld. Zo kan planmatig een verbetering van de leefbaarheid gerealiseerd worden. De wijkjaarprogramma’s moeten per wijk een samenhangend en overzichtelijk beeld geven van projecten en activiteiten die op stapel staan. Uiteraard zal ook de positieve lijn in het reguliere onderhoud van de openbare ruimte doorgezet worden.

Bij een leefbare omgeving hoort ook het onderwerp veiligheid aan bod te komen. Veiligheid, openbare orde en de mate van overlast bepalen in hoge mate het leefklimaat in onze samenleving. Het welbevinden van onze bewoners in hun woonomgeving hangt nauw samen met de kwaliteit van dat leefklimaat. Een (pro)actieve aanpak is maatvoerend voor beleid. We maken een vuist tegen onveilige situaties. Deze situaties moeten functioneel bij de bron worden aangepakt en er zal snel gereageerd moeten worden op situaties die van invloed zijn op de veiligheidsbeleving. Zo vergen het terugdringen van de drugsoverlast, zorg voor verslaafden en daklozen, huiselijk geweld en (tiener)prostitutie veel aandacht. De overlast is nog steeds onacceptabel hoog en de komende jaren zal er een forse investering nodig zijn in menskracht en middelen om de problemen effectief terug te dringen. Voor wat betreft de drugsproblematiek zetten we de huidige aanpak voort. De uitbreiding van voorzieningen is daarbij noodzakelijk maar deze moet gepaard gaan met een stevige aanpak van dealers. In deze aanpak zal het bestuur optrekken met bewoners, winkeliers en andere overheden.

Deze schets van de bestuurlijk gewenste ontwikkelingen kan niet los gezien worden van de financiële context. Wij zullen steeds de financiële ontwikkeling bij de afweging van onze prioriteiten in het oog houden. Naast de financiële context is voor ons de lokale omgeving steeds van groot belang voor het uitzetten van een bestuurlijke lijn. Niet alleen het politiek wenselijke maar ook de omgevingswensen spelen een cruciale rol bij onze politieke afwegingen. Als slagvaardig lokaal bestuur zullen we doelgericht maar in open dialoog met burgers en doelgroepen onze bestuursstijl vormgeven. Daarbij gaan we externe coalities aan met maatschappelijke partijen. Met zijn allen maken we Zuidoost en creëren we een stad die toekomst heeft!

De volledige tekst vindt u op de website van de PvdA Zuid-Oost