12 april 2006

8. Sport – collegeakkoord

Terug naar het programakkoord

‘Amsterdam is ook een stad waar mensen kunnen aarden en willen wortelen, waar gemeenschapszin, burgerschap en sociale verbanden essentieel zijn.’
‘Wij willen mensen aanspreken op hun individuele talenten om onze stad te laten profiteren van de veelzijdigheid die de stad kenmerkt.’
‘Wij vragen burgers van Amsterdam om mee te doen. In de eigen buurt, op school en op de sportclub.’

Sport is leuk, gezond en goed voor de sociale cohesie. De komende jaren wil de gemeente investeren om alle Amsterdammers, oud en jong te stimuleren om meer te sporten en bewegen.

Het is van belang dat de sportieve talenten en initiatieven van jongeren ontplooid kunnen worden, onafhankelijk van hun inkomen. Sportdeelname en lid zijn van een vereniging moet voor alle Amsterdamse jongeren mogelijk blijven. Daarom blijft financiële ondersteuning, zoals met het jeugdsportfonds, van groot belang. Samenwerking tussen scholen en verenigingen, zoals gebeurt in het project Topscore, kan bevorderen dat meer jongeren in aanraking komen met sport

Om te zorgen dat er voldoende ruimte beschikbaar is voor diverse sporten worden accommodaties en schoolgymzalen aangepast om intensiever gebruikt te worden. De sportparken binnen de ring moeten zoveel mogelijk behouden blijven.

Topsport is van belang voor de stad en topsporters hebben een voorbeeldfunctie voor jongeren die in de breedtesport actief zijn.

Terug naar het programakkoord