Resultatenrekening 2005 en eind balans 2005
VAN: Philip Mol en Mark Crooijmans Penningmeester BETREFT: Resultatenrekening 2005 en eind balans 2005
AAN: Leden PvdA Amsterdam
Inleiding
In november 2005 heeft een wisseling van penningmeesterschap plaatsgevonden. Mark Crooijmans heeft zich bereid gevonden om de taken van Philip Mol over te nemen. De overdracht is inmiddels succesvol afgerond.
Leden van de kascommissie (Arco Leusink en Frank Kuipers) hebben in twee bijeenkomsten met de oude en nieuwe penningmeester de boeken gecontroleerd. De kascommissie is gevraagd om op de ALV van 13 april, verslag te doen van hun bevindingen.
Op de volgende pagina treft u een toelichting aan op de resultatenrekening 2005. In bijlage I treft u de resultatenrekening aan. Vervolgens treft u in bijlage II een toelichting op de Balans per 31-12-2005.
Toelichting op de resultatenrekening 2005.
Over het boekjaar 2005 is een verlies geleden van Euro 4.428. Dit verlies is echter vertekend door, een inmiddels betaalde vordering, op de fractie van Euro 10.500. De belangrijkste financiële gebeurtenissen worden hieronder toegelicht.
Inkomsten:
De totale inkomsten wijken op de alle posten, behalve die van de bijdrage fractie, nauwelijks af.
Inkomsten zoals giften ten behoeve van de verkiezingen 2006 zijn niet opgenomen in de jaarrekening 2005, deze inkomsten zijn op een aparte rekening binnengekomen en maken deel uit van de verantwoording over de campagne 2006.
Uitgaven:
1. Magazine:
De kosten voor het magazine staan begroot op 21.600 Euro. De feitelijke kosten zoals genoemd in de resultatenrekening van Euro 19.626, bevatten de drukkosten van 1 magazine uit 2004 (ca Euro 3.100). Echter 1 nummer (drukkosten en verzendkosten) van ca Euro 5.300 zijn opgenomen als crediteur, en dienen in 2006 nog voldaan te worden. Daarmee komen de feitelijke kosten voor het magazine 2005 op ca 21.800 en dus conform begroting.
2. Overige communicatie naar de leden
Deze post is met ca 7.500 overschreven. Dit wordt mede verklaard door het feit dan in 2005 meer gecommuniceerd (moest) worden naar de leden dan begroot. Gezien de omvang van de afdeling (5.500 leden) is het per post communiceren naar de leden een hoge kostenpost. In de statuten en het huishoudelijk reglement zijn bepalingen opgenomen omtrent het verplicht schriftelijk communiceren met de leden.
3. Scouting/werving
Deze voorziene kosten van ca Euro 1.500 zijn opgenomen in de convenantmiddelen. In gezamenlijkheid met de afdeling is gescouting en werving opgepakt.
4. CPO (convenantsmiddelen)
Voor 2005 was een bedrag begroot van 15.000 euro. Hiervan is feitelijk Euro 6.394 benut. Om tot besteding van de convenantmiddelen te komen zijn in het convenant 2005 afspraken gemaakt met de afdelingen. Activiteiten die o.a. succesvol zijn opgepakt: gezamenlijke scouting en werving, organisatie van Annemarie Grewel leergang, enkele rood op straat activiteiten en enkele debatactiviteiten.
Het Stadsregiobestuur stelt voor om Euro 3.000 van de onbenutte middelen te reserveren (zie ook voorstel bij de opstelling van de Balans ultimo 2005).
5. Overige uitgaven
De uitgaven van het verkiezingsprogramma zijn hoger uitgevallen dan begroot. Het stadsregiobestuur heeft een bewuste keuze gemaakt om leden die geen E-mail adres hebben, toch het verkiezingsprogramma toe te zenden.
Daarnaast zijn de kosten van de kandidaatstellingscommissie hoger uitgevallen dan begroot. Gezien het grote aantal aanmeldingen (ca 130 kandidaten) en de wens om met zoveel mogelijk (ca 70) mensen een persoonlijk selectiegesprek te voeren, is besloten om een administratieve kracht in te schakelen die de kandidaatstellingscommissie heeft ondersteund in haar werkzaamheden.
Bijlage I: resultatenrekening 2005
Begroting | Resultaat | ||
Inkomsten | 2005 | 2005 | Verschil |
Afdracht | 20.000 | 20.293 | 293 |
Afdracht 500- afdelingen | 28.000 | 28.188 | 188 |
Overige subsidies | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage lokale bestuurders | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage provinciale bestuurders | 0 | 0 | 0 |
Overige giften | 500 | 0 | -500 |
Inzameling verkiezingen | 500 | 0 | -500 |
Renten | 500 | 897 | 397 |
Gemeentelijke bijdrage tbv het dualisme | 0 | 0 | 0 |
Gezamenlijke activteiten afdelingen en gewesten | 1.691 | 1.691 | |
Diverse inkomsten | 39.500 | 24.947 | -14.554 |
bijdrage t.b.v regionaal steunpunt | 5.000 | 5.000 | 0 |
bijdrage gemeenteraadsfractie t.b.v magazine en commun. | 13.500 | ||
bijdrage 500+ afdelingen | 11.000 | 9.947 | -1.054 |
Aanvullende afdracht ivm dubbelstructuur Amsterdam | 10.000 | 10.000 | 0 |
Ontrekking uit permante campagnefonds | 0 | ||
Totale inkomsten | 89.000 | 76.016 | -12.984 |
Uitgaven | |||
afdracht aan 500- afdelingen via Stadsregio | 28.000 | 28.188 | 188 |
Bestuurskosten | 1.000 | 689 | -311 |
Jaarvergadering leden/afgevaardigden | 3.850 | 4.837 | 987 |
Communicatie intern/extern | 26.400 | 32.020 | 5.620 |
Magazine (incl verzending) 4 nummers. | 21.600 | 19.626 | -1.974 |
Mailingsverzendkosten (2x) en drukkosten | 4.800 | 12.393 | 7.593 |
Permanente campagne | 1.000 | 556 | -444 |
Opbouw kader/bestuursnetwerken/regionale samenwerking | 0 | 0 | 0 |
Opvang nieuwe leden | 500 | 0 | -500 |
Scouting en werving bestuurs / volksvertegenwoordigers | 1.500 | 0 | -1.500 |
Opbouw netwerken maatschappelijke organisaties | 0 | 0 | 0 |
Reservering campagnes | 0 | 0 | 0 |
Voorbereiding verkiezingen | 500 | 0 | -500 |
Bijdrage regionaal steunpunt(CPO) | 15.000 | 6.394 | -8.606 |
Gezamenlijke activiteiten met andere politieke partijen | 0 | 0 | 0 |
Diverse uitgaven | 11.250 | 8.161 | -3.089 |
Referendum lijstrekker (debatten en overige kosten) | 1.000 | 1.195 | 195 |
Kosten verkiezingsprogramma | 1.500 | 4.613 | 3.113 |
Subsidie BAR | 750 | 750 | 0 |
Kosten kandidaatstellingscommissie | 500 | 1.602 | 1.102 |
Reservering ten behoeve van algemene reserve | 7.500 | 0 | -7.500 |
Totale uitgaven | 89.000 | 80.845 | -8.155 |
Saldo (verlies) | -4.828 |
Balans per 31 december 2005 | ||
Activa | ||
Jaar | ultimo 2004 | Ultimo 2005 |
Rekening courant | € 8.911 | € 59.240 |
Spaarrekening | € 50.000 | € 42.397 |
Contanten | € 0 | € 0 |
Depot PTT Post | € 0 | € 0 |
Debiteuren | € 2.115 | € 14.071 |
Totaal | € 61.026 | € 115.708 |
Passiva | ||
Fonds permanante campagne | € 24.959 | € 24.959 |
Algemene reserve | € 16.233 | € 21.756 |
Werkvermogen | € 11.260 | € 11.260 |
Crediteuren | € 8.574 | € 7.178 |
Reserve CPO | € 3.000 | |
Voorziening budget verkiezingen 2006 | € 47.555 | |
Totaal | € 61.026 | € 115.708 |
Resultaat 2005 uit resultatenrekening | -€ 4.828 |
De hoge post debiteuren (Euro 14.071) bestaat voornamelijk uit een inmiddels ontvangen vordering op de fractie ten behoeve van communicatie met leden/kiezers.
Voorgesteld wordt om Euro 3.000 van het overschot van CPO (convenantsmiddelen) in 2005 als reserve op te nemen op de balans.
Er wordt voorgesteld om Euro 795 af te boeken als niet inbare vorderingen(debiteuren).
In december 2005 is Euro 47.555 ontvangen ten behoeve van de gemeenteraadscampagne 2006. Dit bedrag is niet meegenomen in de resultatenrekening als inkomst, maar als reserve opgenomen. De uitgaven worden separaat verantwoord door de nieuwe penningmeester in 2006.
Het verleden verlies van Euro 4.828 is verwerkt in de mutaties van de algemene reserve.
Toename algemene reserve wordt verklaard door mutaties in debiteuren/crediteuren posities. Daarnaast was feitelijk Euro 6.000 euro meer spaartegoed op de spaarrekening aanwezig dan opgenomen in de eindbalans 2004.