31 maart 2006

Linkse lente in Noord: afdelingsblad Noord

Op de avond van de verkiezingen stonden we met zijn allen naar het projectiescherm te kijken: 39,4 % van alle stemmen voor ons, de PvdA in Noord. Uiteindelijk goed voor 13 zetels van de beschikbare 29 zetels in de deelraad.

We hebben gewonnen !!! We hebben heel erg gewonnen !!! En dat is mooi.

Op vele plaatsen is het sindsdien gezegd: Deze uitslag geeft de PvdA een grote verantwoordelijkheid om de komende vier jaar ook te doen waarvoor we gekozen zijn. Verder moeten we waken om niet (weer) een arrogante bestuurspartij te worden.

Op het moment dat ik dit schrijf is de nieuwe fractie al een aantal keren bijeen geweest. Er is intensief gesproken over de bestuurssamenstelling, de portefeuilleverdeling en het bestuursakkoord. De PvdA heeft gekozen om met het CDA en met GroenLinks een dagelijks bestuur te vormen waarin Rob Post en Chris de Wildt Propitius onze kandidaat wethouders zijn. Trots presenteren we in dit afdelingsblad het onderhandelingsresultaat. Tijdens onze afdelingsvergadering bekijken we als afdeling of de beleidsovereenkomst voldoende elementen van ons verkiezingsprogramma bevat om de fractie en het dagelijks bestuur voor de komende vier jaar op pad te sturen.

Behalve dat we veel gaan doen de komende jaren is het ook van groot belang wie dat gaan doen: in dit blad staat de lijst van de verkozen PvdA-ers met de behaalde stemmen.

Op 6 april hebben we ook onze jaarvergadering. Als belangrijkste onderwerp staan natuurlijk de verkiezingsoverwinning en de uitkomst van de onderhandelingen centraal. We moeten echter ook nog wat huishoudelijk werk verrichten. We benoemen een aantal bestuursleden en de voorzitter van het afdelingsbestuur. De congresafgevaardigden en de vertegenwoordiger naar het Politiek Forum voor komend jaar worden benoemd.

Eindelijk zijn de financiën van 2004 en 2005 op orde en kunnen we de penningmeester en het bestuur decharge verlenen. Het verslag van de kascommissie leest u verder in dit blad.

We nodigen u van harte uit om op donderdag 6 april op onze afdelingsbijeenkomst te komen, we beginnen om 20.00 uur in de Driehoek, Waddenweg 16.

Peter Vonk
voorzitter.