30 maart 2006

Laffe houding coalitie bij debat huurliberalisatie

Kritiek op de Kritiek van Tweede Kamer op huurliberalisatie verstomd

Op dinsdag 28 maart heeft de Tweede Kamer gedebatteerd met minister Dekker over haar bijgestelde huurvoorstellen. De kern daarvan is dat de liberalisatie van ruim een kwart van de huurmarkt met een half jaar is uitgesteld. Het compromis van het CDA, D66 en VVD laat de hele stelselwijziging doorgaan, maar zegt dat zittende huurders ook na 2010 bescherming houden. Waren deze partijen voor de gemeenteraadsverkiezingen nog heel kritisch op de minister, na het compromis en de verkiezingen is deze geheel verstomd. Zonder moeite loodste minister Dekker de bijgestelde plannen door de Tweede Kamer.

Nog steeds wordt de WOZ ingevoerd in het huurpprijsstelsel en dus zullen de maximale huren in Amsterdam een enorme sprong omhoog maken. Vooral huurders die (moeten) verhuizen zullen dat gaan merken in hun nieuwe huur. Zittende huurders moeten de komende jaren rekenen op huurverhogingen tot wel 5 á 6 procent per jaar. Huurders in woningen met een hoge WOZ waarde krijgen daarboven een half tot heel procent extra huurverhoging en voor 2007 stelt de minister voor hen zelfs twee huurverhogingen in één jaar in het vooruitzicht. De linkse oppositie denkt overigens dat de minister daarmee de wet overtreedt, die verbiedt om meer dan één huurverhoging per jaar door te voeren. Voor 2006 zal de maximale huurverhoging met 3,2 % nog meevallen, daarna komt de stijging.

Op basis van gegevens van VROM zelf is echter ook duidelijk geworden dat juist daar waar nu al de minste goedkopere woningen staan de huren het meest beinvloed worden. De gevreesde segregatie tussen arm en rijk kan op basis van deze gegevens duidelijk aangetoond worden. Het toverwoord waarmee minister Dekker dit probleem van tafel veegt, is “vrijwillige regulering”. Zij denkt dat verhuurders er zelf voor zullen kiezen om af en toe lagere huren te vragen. De linkse oppositie had daar minder vertrouwen in.

De komende tijd komen nog andere onderdelen van het huurbeleid van Dekker ter bespreking in de Tweede Kamer. Half april start het debat over de ‘betaalbaarheidsheffing’, zeg maar de extra belasting voor verhuurders van meer dan 300 miljoen euro per jaar. Deze heffing is een erg belangrijk onderdeel van het huurplan van Dekker, dit is namelijk de belangrijkste reden om de huren extra te verhogen en er is al veel verzet hiertegen.