25 maart 2006

Bos moet in fractie uitleggen wat hij bedoelde.

Ahmed Aboutaleb werd uitgebreid geïnterviewd door Jan Hoedeman in de Volkskrant. De wethouder heeft kritiek op Wouter Bos. Deze voorziet problemen met de (deel)raadsleden die met voorkeurstemmen gekozen zijn. ’Ondanks de nuance van Wouter Bos was het niet nodig dat hij het zo neerzette.’ Hij vindt dat Bos zijn standpunten maar eens moet toelichten in de fractievergadering “en dat gaat ook gebeuren.”

’Ik geloof niet dat er een gerechtvaardigde reden is om angst te zaaien’, zegt Aboutaleb over de discussie dat mogelijk niet alle allochtonen goede raadsleden zullen zijn. ’Het is niet netjes die discussie zo te focussen op allochtone raadsleden.’

Hij noemt het eerstvolgende PvdA-congres een goede gelegenheid om te praten over “de vermeende belangenbehartiging van allochtone raadsleden en het veronderstelde gevaar van een Partij voor de Allochtonen.”

In het interview wijst Aboutaleb er op “dat er geen haan kraait naar autochtonen die optreden als belangenbehartiger. Aboutaleb ziet een parallel met de vrijheid van onderwijs, vastgelegd in artikel 23 van de Grondwet. ’Zolang het ging om christelijk onderwijs, was het prima. Toen moslims er gebruik van gingen maken was het verhaal: dat was nooit de intentie.’”

De reactie van Michiel van Hulten, de partijvoorzitter, waarin hij de media ’racistische trekjes’ verweet, vindt hij overdreven.

In het interview zegt hij dat hij zich voorlopig aan Amsterdam heeft gecommitteerd. Daarmee is de vraag of hij volgend jaar eventueel naar Den Haag verschijnt van de baan. “Wij zijn bezig de boel bij elkaar te houden. Er wordt veel geld gestoken in de inburgering. Ik zou die wagen nog een tijdje willen duwen. De PvdA heeft zoveel goede kandidaten, ze hebben mij echt niet nodig in Den Haag.’”

• Klik hier voor het hele interview met Jan Hoedeman van de Volkskrant