23 maart 2006

“Amsterdam moet rood blijven…”

Dat zoveel mensen zich wilden inzetten voor de PvdA-campagne was hartverwarmend. Dan komt er zoveel van de grond. Dat is leuk om te zien. En veelal belangeloos. Gewoon omdat mensen het PvdA verhaal ondersteunen.

Had ik dat verwacht? Moeilijk te zeggen. Wat me opviel, was dat de sfeer zo goed is binnen de partij. Van oudere partijleden hoorde ik dat dit geen vanzelfsprekendheid is. Vroeger waren er nog wel eens irritaties over en weer tussen stadsdelen en centrale stad. De spontane aanmeldingen van nieuwe vrijwilligers en het enthousiasme waarmee gewerkt werd, heeft bijgedragen aan die goede sfeer. Ook is de PvdA weer in the winning mood. Leden die ook de campagne van 2002 meemaakten, vertelden verhalen over intimidatie of hoongedrag van sommige mensen op straat. Dat is nu heel anders. Veel Amsterdammers reageerden positief op onze folders, waren enthousiast over Wouter Bos of voelden zich betrokken bij de politiek. Dat maakt campagnevoeren leuk.

Wat het leukste was? Te veel om op te noemen. Er zat zoveel creativiteit in. Neem bijvoorbeeld een wervende Hannah Belliot in Osdorp, bloemetjes planten in de binnenstad maar ook de jongerenbijeenkomst van Bos en Lommer schieten eruit. Eigenlijk waren alle stadsdelen buitengewoon actief. Veel ballonnen, veel rood, veel folders en een enthousiaste groep vrijwilligers er omheen.

Speciaal was ook het canvassen. Je moet het maar doen, bij wildvreemde Amsterdammers aanbellen om ze over te halen op de PvdA te stemmen. Toch zijn veel vrijwilligers een avond langs de deuren gegaan. De reacties waren positief.

We hebben deze campagne veel beloftes gedaan. Veel Amsterdammers rekenen op de PvdA. Ik denk dan ook dat het belangrijk is dat we doorgaan met campagnevoeren. Het zou goed zijn voor het vertrouwen en de stad als we in gesprek blijven met de Amsterdammers. En dat we vertellen wat we doen, maar vooral dat we doen wat we beloofd hebben. We hebben met deze campagne bewezen dat we dat kunnen. Voor een vervolg is echter de inzet van politici en vrijwilligers nodig. Zoals veel PvdA bestuurders nu niet achterover kunnen gaan hangen als de winst is geboekt, moeten we ook de komende vier jaar ontzettend zichtbaar blijven.

Overigens denk ik wel dat de meeste mensen eerst moeten bijkomen van de campagneperiode. Er is keihard gewerkt. Het was een top campagne! Maar we hebben over een jaar weer verkiezingen en die willen we ook winnen. Dat gaat niet zonder vrijwilligers. Dus: even pauze en daarna weer van de partij.

Levina de Raat was vrijwilligerscoördinator voor de verkiezingen van de gemeenteraad