Door op 20 juni 2013

Laat zwartrijders niet onbeboet doorlopen

Zwartrijders in de metro kunnen sinds april niet meer worden beboet door handhavers van de gemeente. Dat komt omdat het GVB en de Gemeente Amsterdam niet in staat zijn om afspraken te maken over het gezamenlijk beboeten van zwartrijden in de metro. De PvdA Amsterdam vindt dit een onwenselijke situatie en vindt dat de handhavers van de gemeente zo snel mogelijk zwartrijden weer moeten kunnen boeten. Anders zijn de reizigers straks  de dupe.

De metro is de afgelopen jaren veiliger geworden, er is minder vandalisme en er wordt minder zwartgereden. Dat komt ondermeer door de inzet van de handhavers van Dienst Stadstoezicht van de gemeente. Zij controleren bij de ingangspoortjes of mensen niet met z’n tweeën naar binnen gaan of poortjes opentrappen. Zo blijft onze metro netjes en wordt zwartrijden niet beloond. Daardoor pakken ze tevens een gedeelte van de Top 600 criminele jongeren in Amsterdam op en zorgen ze dat zelfs Hooligans zich enigszins beschaafd gedragen in de metro.

Sinds april mag alleen het GVB nog zwartrijders beboeten. De PvdA vindt dit een onwenselijke situatie. Rik Winsemius, raadslid Verkeer en Vervoer: “De kans dat je een GVB controleur in de metro tegenkomt is nihil en zij zorgen ook niet voor de veiligheid bij de toegangspoorten. Daarom hebben we het Veiligheidsteam OV van de gemeente ingesteld. Die houden de omgeving van de metro veilig. De mensen in dit team zijn goud waard en hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan een steeds veiligere metro. Door het bureaucratisch gekrakeel tussen de gemeente en het GVB kunnen deze handhavers hun werk niet doen en wordt zwartrijden beloond.

De oplossing is volgens Winsemius simpel: “Als het GVB toestemming geeft, mogen de handhavers uit naam van het GVB zwartrijden beboeten.” Winsemius wijst erop dat het GVB 100% eigendom van de gemeente. “Het zou te zot zijn als we als gemeente daarom niet kunnen afspreken met het GVB dat we samen de metro veilig houden.”