26 juli 2007

Zorgen over opheffing tramlijn 25

Op 5 juni 2007 heeft het College van B&W kennis genomen van het concept OV-Visie Amsterdam (2007-2020) en de Metronetstudie en deze vrijgegeven voor inspraak.

Vooruitlopend op de behandeling in de raadscommissie, spreekt de PvdA gemeenteraadsfractie reeds haar zorg uit over het voorstel om tramlijn 25 op te heffen. In de OV-visie staat dat deze tramlijn een van de “overbodige tramlijnen” is en het opheffen ervan zou het doel van efficiency dienen. Daarvoor zou het Programma van Eisen Openbaar Vervoer Concessie Amsterdam 2006 t/m 2008/2011 moeten worden aangepast, omdat daarin de verplichting is opgenomen alle traminfrastructuur – in dit geval in de Rijnstraat ten zuiden van de Vrijheidslaan – te benutten.

De PvdA fractie constateert dat het voorstel tot opheffen van tramlijn 25 (en mogelijk andere tramlijnen), in tegenspraak is met het programakkoord, waarin het College een fijnmazig netwerk van bus, tram en metro voorstaat, en waarin het mobiliteit en bereikbaarheid, ook van de buitenwijken, essentieel vindt. Het opheffen van een tramlijn, zonder een alternatief te bieden voor de bewoners, waaronder ouderen en minder validen, lijkt hiermee in tegenspraak. Bovendien staat in de visie dat een hoge frequentie en goede regelmaat moeten compenseren dat het OV momenteel niet punctueel kan worden uitgevoerd. Het schrappen van een tramlijn lijkt daarmee in strijd te zijn.

De vragen:

1. De OV-Visie noemt lijn 25 aIs een voorbeeld van een lijn die wordt opgeheven. Is het College van B&W op de hoogte van andere tramlijnen die mogelijk worden opgeheven? En wat is de reden van deze voorgenomen opheffing?

2. De bestaande buslijnen en trams 4 & 24 dekken volgens de OV-Visie tramlijn 25 volledig af. In hoeverre is het College van B&W het eens met deze bewering? En kunt u dat toelichten?

3. Wat zijn de kosten die door opheffing worden bespaard? Vindt het College van B&W dat die besparingen in verhouding staan tot het ongemak voor de reiziger (jong en oud, valide of minder valide) die vaker zal moeten overstappen?

4. Hoe verhoudt de OV-visie, waarin lijn 25 zou moeten verdwijnen, zich tot de Metronetstudie? In de Metronetstudie staat dat lijn 24 en 25 vanaf 2015 een andere bestemming krijgen met het oog op de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn: lijn 24 gaat naar Muiderpoortstation en lijn 25 naar de Zoutkeetsgracht (bij de Houthavens), in plaats van naar het CS.