23 maart 2009

Zing zing zing zing met ons mee op Make a Difference Day

Zing zing zing zing met ons mee, toe zing een liedje mee. Kent u die wijsjes nog van vroeger? Een verslag van Make a difference day vanuit Verpleeghuis Slotervaart!

Zaterdag 21 maart was ik weer van de partij in het kader van Make a difference day. Dit keer was het mijn taak te assisteren bij een muziekmiddag voor ernstig dementerende ouderen in verpleeghuis Slotervaart, onderdeel van Cordaan. Make a difference day viel samen met de Open Dag voor de zorg. Nieuwe medewerkers kan de gezondheidszorg ook in deze tijd van de economische crisis nog steeds goed gebruiken.

Gevolgen nieuwe regeling AWBZ voor vrijwilligerswerk
Corry Baarsma, de vrijwilligerswerkcoördinator ving mij ook dit keer weer op en leidde me meteen mee naar het restaurant want ze moest mij toch echt eerst deelgenoot maken van haar zorgen. En terecht. Want door de nieuwe bekostigingssystematiek van de AWBZ via zorg zwaartepakketten valt de hele financieringsbasis van de coördinatie van het vrijwilligerswerk weg. En dat is toch van de zotte, juist nu we allemaal graag willen dat voor onze meest kwetsbare personen er nog leuke dingen worden gedaan. Juist in een verpleeghuis heb je zo hard vrijwilligers nodig en dat juist deze functie nu niet meer betaald kan worden. Ik kan haar niet anders dan gelijk geven en verzuchten dat dit het zoveelste voorbeeld is van een ongewenst neveneffect van alle veranderingen in de structuur en financiering van de gezondheidszorg. En ik beloof haar het bij mijn collega-PvdA gemeenteraadsleden op en vooral op landelijk niveau te zullen aankaarten.

Aanvullend Openbaar Vervoer
Ook op een tweede punt van zorg grijpt ze me meteen en wederom terecht bij de lurven. Want door de wijze waarop wij vanuit Amsterdam het aanvullend openbaar vervoer hebben aanbesteed, zullen de eenzame ouderen uit de wijk niet meer komen naar een maandelijks avondje uit met diner en muziek dat het verpleeghuis juist voor deze groep organiseert. Blijkbaar is het zo dat daar waar vriendinnen in dezelfde straat of portiek vroeger met hetzelfde busje konden komen, dat nu niet meer kan. Dat busje haalde hen thuis op en zette hen na afloop weer af, wat ook als erg veilig werd ervaren. Dat komt omdat de ene oudere een indicatie heeft voor het segment waarvoor Stadsmobiel de licenties heeft, en de ander een indicatie heeft voor het segment waarvoor Connexxion de licentie heeft. En als er dan ook nog een derde oudere in de straat woont die geen indicatie heeft, dan komt het ook nog voor dat het busje van het verpleeghuis haar gaat halen. Stel je voor, drie busjes in één straat! Terwijl die vriendinnen graag met elkaar willen reizen en dat ook veilig vertrouwd en veilig. Ook de tijden van rijden schijnen niet afgestemd te zijn op de tijden van het diner en avondje. Ik vertel Corrie dat de raadscommissie Zorg bezig is met behandeling van de voorstellen ten aanzien van het Aanvullend Openbaar Vervoer en de nieuwe aanbesteding cq het uitstellen ervan. Het lijkt me goed als ze deze casus aan de orde stelt.

Bezoek aan Verpleeghuis Slotervaart
Tegen tweeën arriveer ik op de afdeling waar ruim twintig dementerende ouderen aanwezig zijn. De drie muzikanten staan klaar en het ene na het andere bekende liedje passeert de revue. Ondertussen ga ik na een rondje koffie over op het serveren van de advocaatjes met slagroom, de stukjes kaas en bitterballen. Ook help ik een paar mensen met het drinken van hun koffie en chocolademelk.

Het is fantastisch om bij deze diep demente ouderen te zien hoe de muziek herinneringen bij hen losmaakt, hoe ze bewegingen dan wel weten te maken die horen bij de tekst van het liedje. Hoe ze met je genieten als je hun hand vastpakt en met de muziek mee beweegt of gewoon hun hand of haar strijkt. Zo’n hele middag draait op de vrijwilligers.

Het is op deze eerste lentedag ook de Open Dag van de zorg, die erop gericht is om mensen te enthousiasmeren voor een baan in de zorg. Ook in verpleeghuis Slotervaart staat een stand. Na een uurtje komen er ook drie jonge vrouwen een kijkje nemen tijdens de muziekmiddag en even helpen met het serveren. Zij zijn door DWI naar de open dag gestuurd en hebben belangstelling voor werk in de zorg. Ik vraag wat voor werk ze zouden willen doen. Ze zijn geïnteresseerd in de functie van afdelingsassistent, daar is geen vooropleiding voor nodig en het is niet direct de patiëntenzorg, want dat willen ze echt niet. Ik weet dat eind jaren tachtig toen ik directeur was van de SIGRA (Samenwerkende Instellingen Gezondheidszorg Regio Amsterdam) wij in het kader van de personeelstekorten die er ook toen in de gezondheidszorg waren, met het toenmalige DWI de functie van afdelingsassistent hebben gecreëerd, om mensen met niet aansluitende cq niet afgeronde opleidingen toch een mogelijkheid te bieden in de zorg te kunnen gaan werken. De taken worden altijd uitgeoefend onder begeleiding van medewerkers in andere functies in de zorg, zoals verzorgenden.

De verpleeghuizen zijn vaak negatief in het nieuws. Dat wordt veelal op het conto geschreven van de personeeltekorten. Het lijkt mij goed als we weer eens als politiek te horen krijgen hoe het echt zit met de personeelstekorten, zowel kwantitatief als kwalitatief, maar vooral ook afgezet tegen de functieniveaus die echt nodig zijn om deze zeer kwetsbare en complexe zorggroep van dementerende ouderen een waardige en respectvolle oude dag te kunnen bieden.